efiziv@efiziv.co.il

סיכום סמינר אמנות ותרבות
דרום איטליה
1.9.15  - 8.9.15

יום 1. יום שלישי, 1.9.15

יצאנו בטיסת בקר של אל על לרומא. לאחר הפסקת קפה בדרך הגענו לסיור ב"קסטלי רומני", עיירות השוכנות על גבעות אשר שימשו בזמנו ערי נופש ומקלט לתושבי רומא. העיירה הראשונה הייתה אריצ'ה ובה נכנסנו אל כנסייה עגולה אותה תכנן ברניני. ממולה עומד ארמונה של משפחת קיג'י, גם הוא פרי תכנונו. משם נסענו לעיירה קסטלגנדולפו, העיירה בה שוכן ארמון הקיץ של האפיפיור. ניצלנו עיירה זו להפסקת צהרים ויצאנו אל העיירה נמי. שמענו על פולחנה של אלת הציד דיאנה והשקפנו אל אגם נמי "המראה של דיאנה". משם נסענו אל העיר נפולי, התארגנו במלון במרכז העיר ויצאנו לארוחת ערב, שם גם ערכנו שיחת הכרות בין חברי הקבוצה. חזרנו למלון ללינת לילה.

יום 2. יום רביעי, 2.9.15

את היום התחלנו בסיור מקיף וממצה במוזיאון הארכאולוגי הלאומי של נפולי, בסיועה של המדריכה – סטפניה. למדנו על אוסף הפסלים של משפחת פרנזה והממצאים שנחשפו בפומפיי – הפסיפסים, ציורי הקיר, הפסלים, כלי בית וכמובן האוסף הנמצא ב"חדר הסודי". לאחר שלוש שעות הסיור יצאנו ל"ספקה נפולי" – אותה רשת מסועפת של רחובות וסמטאות המהוות את נפולי העתיקה. לאחר הפסקת צהרים במקום התחלנו בסיור הכנסיות, כל אחת יותר מרשימה מהאחרת. המרשימה ביותר הייתה קפלת נסוורו עם הפסלים הרבים המוצבים מסביב. השיא היה יצירתו של אנטוניו קוראדיני ו"ישו העטוף בתכריכים" של תלמידו סאמארטינו. ביקרנו גם בדואומו המרשים ולמדנו על נס הדם של הפטרון המקומי יאנוריוס. את סיור הכנסיות סיימנו בכנסיית "סנטה קיארה" ובה הקלויסטר המפורסם והמפתיע עם שדרת עמודי הקרמיקה המצוירת. משם נסענו אל "פיאצה פלבישיטו", שם סיירנו בכיכר בה מצוי (בשיפוצים) ארמון המלוכה, בנין האופרה סן קרלו, הגלריה על שם אומברטו הראשון והכנסייה העגולה המזכירה באופן מפתיע את הפנתאון ברומא. חלק מאנשי הקבוצה טיילו על שפת הים ברובע "סנטה לוצ'יה" וחלק אך הגיעו לחגוג בפסטיבל הפיצה שנערך בעיר, בדיוק ביום זה. אחרים התרגעו בבית הקפה המפורסם "גמברינוס". משם חזרנו אל המלון ללינת לילה.

יום 3. יום חמישי, 3.9.15

התחלנו את היום שוב ב"ספקה נפולי" כדי לראות את יצירתו של קאראואג'יו "שבעת מעשי החסד" בפיו מונטה דלה מיזרקורדיה. התפעלנו וראינו גם יצירות נוספות של אמני נפולי. משם נסענו על ראש ההר כדי לסייר במוזיאון "קפודימונטה". מוזיאון מפתיע ומרשים באוסף האדיר. ראינו את טיציאן, רפאל, גוידו רני ואחרים. השיא היה "הלקאתו של ישו" של קאראואג'יו ו"עריפת ראשו של הולופרנס" של הציירת ארטמיסיה ג'נטילסקי. מהמוזיאון נסענו למרכז העיר, למסעדת פיצה ידועה – "סולו פיצה". התענגנו על הפיצה המקומית, קינחנו בקפה ושמנו פעמינו צפונה, מחוץ לעיר אל ארמון קזרטה. התרשמנו מגודלו העצום של הארמון המתחרה בארמון וורסאי, סיירנו בסיועה של המדריכה המקומית בין החדרים הרבים ויצאנו בהיסע אל הגנים והפסלים הרבים המקשטים את הגנים, אשר אורכם 4.5 ק"מ. את תכנון ובניית הארמון יש לזקוף לזכותו של לואיג'י ואנויטלי אשר גם פיסל חלק גדול מהפסלים. משם נסענו חזרה לנפולי, אל המלון, ללינת לילה.

יום 4. יום ששי, 4.9.15

עזבנו את המלון מוקדם בבוקר כדי להיות הראשונים להיכנס אל שרידיה המרשימים של העיר פומפיי. ליווה אותנו המדריך המקומי סטפנו, אשר הפתיע אותנו בעברית הצחה בפיו, בחוש ההומור שלו ובידע הרב. ביקרנו בפורום, בבית הבושת, בבתים פרטיים, בבית המרחץ המרשים, בבתי עסק ומסעדות. גולת הכותרת הייתה "וילת המיסטריות" בה השתמרו בצורה מופלאה ציורי קיר מרהיבים המהווים את שיא אמנות הציור של אמני פומפיי, עלומי השם. לאחר הפסקה קצרה נסענו אל המלון "לה מדוזה" המרשים והמפואר. עשינו במלון הפסקת צהרים ארוכה יחסית ונסענו אל העיר סורנטו. סיירנו בכיכר הראשית הנקראת על שמו של המשורר והסופר טאסו, שוטטנו בסמטאות השוקקות חיים, אכלנו ארוחת ערב משותפת במסעדה טובה וסיימנו את היום בצפייה במופע "טרנטלה" בתיאטרון טאסו. חזרנו בשעה מאוחרת אל מלוננו ללינת לילה.

יום 5. יום שבת, 5.9.15

יצאנו לכיוון דרום, אל העיר פסטום. זוהי עיר בה התגלה אתר ארכאולוגי גדול והוא מפורסם בזכות שלושת המקדשים הענקיים, בסגנון דורי, שהוקמו על ידי המתיישבים היווניים. סיירנו באתר המרתק בעזרת הסבריה הקולחים של המדריכה סילביה. יחד אתה נכנסנו אל המוזיאון הארכאולוגי העשיר בממצאים מרתקים. למדנו על הקברים שהתגלו, קישוטי המקדשים ויצירות רבות נוספות שנחשפו באתר. מהעיר פסטום נסענו אל מרכז העיר הגדולה סלרנו, שם עשינו סיור קצר ואכלנו צהרים. תחנתנו הבאה הייתה העיירה ויאטרי סול מארה, המפורסמת בעבודות הקרמיקה שלה. משם נסענו לעיירה מקסימה נוספת – קאוה דל טירני. שוטטנו ברחובה הראשי המקושט והצר ונכנסנו למסעדה ובה אכלנו, ארוחה משותפת, בת מנות רבות, כולן טעימות להפליא. משם נסענו חזרה אל מלוננו.

יום 6. יום ראשון, 6.9.15

השכמנו קום ויצאנו לראות שלוש עיירות קסומות הנמצאות על "החוף האמלפיטני" – הדרך היפה בעולם, כך אומרים. התחלנו בעיירה הצבעונית פוזיטנו. החלפנו את המיניבוס שלנו כדי שנוכל לרדת עד שפת הים. שוטטנו בסמטאות הציוריות, שתינו, קנינו ועלינו שוב למיניבוס שלנו. תחנתנו הבאה הייתה העיירה אמלפי, פעם, אימפריה ימית חזקה. טיפסנו במדרגות אל הכנסייה על שמו של אנדריאס. טיילנו בקלויסטר הנקרא "הקלויסטר של גן העדן", ביקרנו במוזיאון, ירדנו אל הקריפטה והפעמנו מהעושר המקיף את קברו של אנדריאס. עלינו אל הבזיליקה ויצאנו אל הרחוב הראשי של העיירה, שם אכלנו את ארוחת הצהרים. תחנתנו האחרונה הייתה העיירה הציורית רוולו. טיפסנו אליה ושם ביקרנו בווילה צ'ימברונה הידועה בנוף המדהים הנשקף ממנה. הספקנו לשוטט בסמטאות העיירה ומשם שמנו פעמינו חזרה למלוננו והספקנו ליהנות מהבר והמסעדה של המלון הייחודי שלנו.

יום 7. יום שני, 7.9.15

זהו היום של האי הקסום קאפרי. לאחר ארוחת הבוקר, נסענו לסורנטו, כדי להפליג משם לאי קאפרי. פגשנו שם את אומברטו שילווה אותנו במהלך כל היום. לאחר הפלגה קצרה הגענו לנמל של האי. עלינו על אוטובוס והגענו לאנה קאפרי. עלינו על כסאות מרחפים כדי להגיע למונטה סולרו, הר השמש, שם התגלו לעיננו נופים עוצרי נשימה. ירדנו מן ההר ונכנסו לביקור בוילה סאן מיקלה, ביתו של הרופא והסופר השבדי אקסל מונטה, שבנה והתגורר בוילה מקסימה זו, בה כתב את ספרו "מגילת סן מיקלה", המספר, בין היתר, את סיפורו של האי קאפרי ואנשיו. ירדנו לקאפרי וביקרנו בגני אוגוסטוס שם עשינו תצפית נוספת. הפלגנו לסורנטו ומשם נסענו לבית המלון בו אכלנו את ארוחת הערב האחרונה שלנו ביחד. נאמרו דברי תודה על ידי המשתתפים והמדריכים.

יום 8. יום שלישי, 8.9.15

היום האחרון לטיולנו החל באווירה נינוחה ויצאנו בשעה מאוחרת מן המלון הקסום בה התגוררנו ארבעה ימים. תחנתנו הראשונה הייתה מרכז מסחרי גדול בו, איך אפשר בלי, עשינו קצת קניות טרם חזרתנו הביתה. משם נסענו והעפלנו אל מנזר מונטה קסינו המרהיב בנופיו ובסיפורו ההיסטורי המרתק. שמענו על המקום, נכנסנו אל המוזיאון העצום והעשיר החבוי בנבכי ההר ונכנסנו אל הכנסייה המהממת בעושרה וביופייה. התכנון היה מדויק ומיד עם כניסתנו שמענו חלק מתפילת הערבית של נזירי המקום. משם נסענו אל שדה התעופה וטסנו חזרה הביתה.
כך הסתיים לו סמינר אמנות, טיול נופים וחופש נפלא.