efiziv@efiziv.co.il

סיכום סמינר אמנות ותרבות
דרום איטליה
22.6.17 – 28.6.17

יום 1, יום חמישי, 22.6.17

יצאנו בטיסת בקר של אל על לרומא. פגשנו בשדה של רומא את אורלי גילת, המדריכה שלנו ולאחר הפסקת קפה בדרך הגענו לסיור ב"קסטלי רומני", עיירות השוכנות על גבעות אשר שימשו בזמנו ערי נופש ומקלט לתושבי רומא. העיירה הראשונה הייתה אריצ'יה בה לא התאפשר להגיע אל הדואומו והצלחנו רק לראות ולשמוע על הגשר הגדול של העיירה. תחנתנו השנייה הייתה העיירה קסטלגנדולפו, בה שוכן ארמון הקיץ של האפיפיור. לאחרונה נפתח הארמון למבקרים, נכנסו ועשינו סיור בשתי הקומות אשר מהן נשקף נוף מיוחד על אגם אלבנו. ניצלנו עיירה זו להפסקת צהרים ויצאנו אל בית המלון שלנו – לה מדוזה – אשר הרשים מאד את כולנו. התארגנו במלון וירדנו  לארוחת ערב, שם גם ערכנו שיחת הכרות בין חברי הקבוצה.

יום 2, יום ששי, 23.6.17

את ארוחת הבוקר אכלנו בקומה הרביעית של המלון, ממנה נשקף נוף נפלא של כל אזור המלון. נסענו לנפולי והתחלנו בסיור מקיף וממצה במוזיאון הארכאולוגי הלאומי. למדנו על אוסף הפסלים של משפחת פרנזה והממצאים שנחשפו בפומפיי – הפסיפסים, ציורי הקיר, הפסלים, כלי הבית וכמובן האוסף הארוטי מאד הנמצא ב"חדר הסודי".
לאחר שלוש שעות הסיור, נסענו אל כיכר פלבישיטו שם התפזרנו לארוחת צהרים. התכנסנו שוב וראינו את הגלריה על שם אומברטו הראשון, בנין האופרה סן קרלו, הכיכר, ארמון המלוכה והכנסייה אשר מזכירה באופן מפתיע את הפנתיאון ברומא. ירדנו לכיוון החוף, הבטנו במבצר נוסף וחזרנו אל המלון.
במלון, לאחר התרעננות, בילינו בגן המטופח ואכלנו משהו באווירה קסומה ומרגיעה ביותר.

יום 3, יום שבת, 24.6.17

גם היום נסענו לנפולי, שם פגשנו את סטפניה המדריכה איתה בילינו כל היום. התחלנו את הסיור ברחוב ספקהנפולי הידוע, החוצה את העיר העתיקה. קלטנו את האווירה המיוחדת והתחלנו בסיור כנסיות מיוחדות באזור. הכנסייה הראשונה הייתה הכנסייה הישועית המעוטרת מבחוץ באלפי אבנים דמויי יהלומים. משם הלכנו לסנטה קיארה והתפעלנו מהקלויסטר הגדול המעוטר באריחי קרמיקה מצויירים והעמודים המקושטים גם הם במרכז החצר. גולת הכותרת הייתה קפלה סן סברו, שם ראינו פסלים בלתי אפשריים של דמויות המכוסות בבגד עדין בעדו ניתן להבחין בדמויות עצמן, והכל מקשה אחת. הכנסייה הנוספת הייתה הדואומו של העיר בה שמענו את סיפור הקדוש, הפטרון של העיר, סן ג'נאריו ואמפולת הדם הקרוש שלו. האתר האחרון בעיר העתיקה היה מבנה האחווה סן פיו, שם נמצאת יצירתו של קאראואג'יו – שבעת מעשי החסד.
את ארוחת הצהרים אכלנו במסעדת "סולו פיצה" העתיקה אשר מגישה תפריט עשיר של... פיצות בלבד. סיימנו את היום בביקור במוזיאון קפודימונטה, שם נמצא אוסף הציורים של משפחת פרנזה. התאכזבנו ששתי יצירות מפורסמות של קאראואג'יו וארטמיסיה ג'נטילסקי לא הוצגו הפעם במוזיאון. נסענו למלון והספקנו גם הערב להתענג בגנים של המלון.

יום 4, יום ראשון, 25.6.17

היה זה היום של פומפיי. המדריך האיטלקי, סטפנו, הפתיע אותנו בעברית הטובה בפיו ובחוש ההומור שלו. סיירנו איתו ברחבי העיר העתיקה והופתענו ללמוד על חיי התושבים במקום לפני אלפיים שנה. סבלנו מהחום אך הסיור היה מרתק. אכלנו במקום צהרים ונסענו למלון.
לפנות ערב נסענו לסורנטו, שוטטנו בה ולאחר ארוחת הערב ראינו מופע פולקלור מדהים ב"תיאטרו טאסו" עם המון שירה נפוליטנית והרבה ריקודי טרנטלה. בשעה מאוחרת חזרנו למלון.

יום 5, יום שני, 26.6.17

יומה של קאפרי. השכמנו קום ונסענו לסורנטו שם חיכה לנו המדריך הוותיק אומברטו אשר ליווה אותנו במשך כל היום. שטנו במעבורת אל האי ומיד נסענו אל העיר אנהקאפרי שם עלינו בכיסאות תלויים אל הר השמש, מונטה סולרו. התפעלנו מהנוף שנגלה מולנו. התחנה הבאה הייתה ביתו של הרופא השוודי הידוע אקסל מונטה שבנה שם את ביתו וכתב את הספר – אגדת סן מיקלה. המשכנו לגני אוגוסטוס ולמדנו את סודו של הבושם המיוחד. חזרנו לסורנטו, שוטטנו בסמטאותיה ואכלנו ארוחת ערב בעוד מסעדה אופיינית לאזור, חזרנו למלוננו.

יום 6, יום שלישי, 27.6.17

היה זה היום לו ציפינו – החוף האמלפיטני, הידוע בנופים הקסומים שלו, בצוקים היורדים אל הים מתחתינו ובעיירות הציוריות שלאורכו. תחנתנו הראשונה הייתה העיירה פוזיטאנו. ירדנו אליה במיניבוס והמשכנו ברגל, בסימטאות העמוסות לעייפה בתיירים רבים והגענו עד שפת הים. העיירה השנייה הייתה אמלפי, בירתה ההיסטורית של דוכסות אמלפי מימי הביניים. עשינו סיור בכנסייה המוקדשת לאנדראס. ביקרנו בקלויסטר, במוזיאון, בקברו המפואר של אנדראס ובכנסייה המפוארת. לאחר הפסקת הצהרים עשינו דרכנו לעיירה השלישית – ראוולו. סיירנו בווילות הידועות – וילה צ'ימברונה וווילה רופולו. הספקנו לראות גם חתונה של סקוטים שהגיעו מגלזגו להתחתן דווקא כאן.
ארוחת הערב, האחרונה לטיול זה, הייתה מיוחדת במינה. נסענו בסמטאות סורנטו אל ביתה של מריסה אשר טרחה והגישה לנו אוכל טעים במיוחד, עשיר בכמויות ועם ניחוח של אוטנטיות מופלאה דווקא ביום בו ראינו הכי הרבה תיירים.

יום 7, יום רביעי, 28.6.17

עזבנו בצער את המלון הנפלא בו בילינו כל השבוע ונסענו צפונה. תחנתנו הראשונה הייתה ארמון קזרטה. באמצעות השאטל נסענו לאורך הגנים, ראינו אין ספור פסלים וגם כאן שמענו סיפורי מיתולוגיה. מדריכה מקומית ערכה לנו סיור בתוך הארמון המפואר ושמענו מקצת תולדות המקום והאישים הקשורים אליו.
המשכנו צפונה ולאחר הפסקת צהרים טיפסנו אל מונטה קסינו – המנזר המפורסם הקיים שם למעלה מ 1500 שנה. שמענו את סיפור המקום, למדנו על ההרס המוחלט שלו בהפצצת בעלות הברית ב 1944 ונפעמנו מהשחזור המושלם שלו. ירדנו במחילות אל המוזיאון העשיר ולהפתעתנו החל לרדת גשם בדרכנו לאוטובוס. משם הדרך הייתה קצרה אל שדה התעופה. נפרדנו בחיבוקים וטסנו הבייתה.
כך הסתיים לו שבוע קסום של טיול אמנות לדרום איטליה.