efiziv@efiziv.co.il

מרצה ד"ר אפי זיו
  מדריכה רחל ספיר

יום  ששי, 10.3.17

המראנו בבוקר, בטיסת אל על לרומא. תחנתנו הראשונה, לאחר הקפה הראשון בדרך, הייתה יצירתו המרשימה של ברניני, "האקסטזה של מריה תרזה", בכנסייה הבארוקית סנטה מריה דלה ויטוריה. עמדנו על כשרונו הייחודי של ברניני, אשר יהווה מרכיב חשוב בסמינר האמנות הזה. משם המשכנו אל הכנסייה הענקית, העתיקה ביותר ברומא – סנטה מריה מג'ורה. ראינו את הפסיפסים העתיקים, למדנו על מבנה כנסייה קלאסית, עלינו לקברו של ברניני ונסענו למלון שלנו . לאחר התארגנות ומנוחה במלון יצאנו לבקר בכנסייה הרנסנסית – סנט פייטרו אין וינקולי. למדנו על יצירתו של מיכלאנג'לו "משה" וראינו את השלשלאות של פטרוס. משם נסענו להתרגש בתערוכה של הציירת ארטמיסיה ג'נטילסקי. תערוכה יוצאת דופן של יצירות שלה שרוכזו כאן מכל רחבי העולם, בצד יצירות של אחרים, באותו נושא או עם מאפיינים אחרים משותפים. משם חזרנו למלון, עייפים מאד, למנוחה ולינה לקראת יום המחרת.

יום שבת, 11.3.17

לאחר ארוחת הבוקר נסענו למדינת הוותיקן, עקפנו את התור הארוך ונכנסו אל המוזיאון הגדול ביותר ברומא – מוזיאון הוותיקן. שוטטנו במסדרונות הארוכים, שמענו הסברים על יצירות נבחרות והתעכבנו במיוחד בכמה תחנות חשובות בו. הראשונה הייתה האגף שנפתח מחדש לאחרונה ובו פסל אל נהר הנילוס, המשכנו לפינקוטקה, שם ראינו ציורים רבים, כולל כמה של רפאל ולמדנו על התפתחות הציור ועל אטריבוטים בנצרות. המשכנו אל החצר המתומנת ובה למדנו על התקופה הקלאסית ביוון באמצעות הפסל "אפולו בלבדרה" ומיד לאחריו צפינו ב "לאוקון ובניו", היצירה המאפיינת את "הבארוק ההלניסטי" ביוון העתיקה ועמדנו על ההבדלים בין שתי התקופות. התחנה הבאה הייתה   החדרים בהם ציורי הקיר של רפאל. התרכזנו בשלוש יצירות – הוויכוח, אסכולת אתונה והפרנסוס. תחנתנו השלישית הייתה כמובן הקפלה הסיסטינית המרהיבה, בה התפעלנו מהתקרה של מיכלאנג'לו וציורי הקירות המתארים פרקים מחייו של משה, וממול אלו של ישו. באמצעות הדף שקיבלנו היה לנו ברור יותר. יצאנו אל הכיכר והכנסייה של סנט פטרוס בה חזינו ב"פייטה" המפורסמת של מיכלאנג'לו, בחופה של ברניני ("מה שלא עשו הברברים, עשו הברברינים..."), ובמצבות הקבורה אותם יצר לאלכסנדר השביעי ממשפחת קיג'י ואורבנוס השמיני ממשפחת ברבריני.  יצאנו לפיאצה אותה תכנן ובנה גם כן ברניני ועמדנו על סוד גאוניותו כשראינו את כל העמודים "נעלמים" מנקודת תצפית אחת. לאחר הפסקת הצהרים נסענו אל מוזיאוני הקפיטול, שם ראינו את מיטב יצירות האמנות של האימפריה הרומית כמו מרכוס אאורליוס על הסוס, "הזאבה הקפיטולינית" "הספינריו" – הילד המוציא קוץ מרגלו, "ונוס הקפיטולינית", "הזקנה השיכורה" ועוד. מהמוזיאון יצאנו לתצפית על הפורום הרומאי ושמענו סקירה על תולדות המקום. משם נסענו אל המלון.

יום ראשון, 12.3.17

יצאנו מן המלון ברגל אל עבר פיאצה ספניה. למדנו על המזרקה של ברניני, ראינו את המונומנט עם הכתב העברי והמשכנו אל עבר פיאצה דל פופולו. שם נכנסנו אל כנסיית "סנטה מריה דל פופולו" ראינו את הקפלה ובה שתי יצירות של קאראואג'יו – העלאת הצלב של פטרוס והמרת הדת של פאולוס. נכנסנו גם לקפלת קיג'י, כדי לראות יצירות של רפאל וברניני. משם המשכנו אל  אחד משיאי הטיול - הביקור בגלריה בורגזה. שהינו שם שעתיים מבלי שהבחנו איך הזמן חלף לו ביעף. התחלנו  ביצירות המופת של ברניני – דוד, אותו השווינו כמובן לדוד של מיכלאנג'לו, אפולו ודפנה, האדס חוטף את פרספונה, איניאס אביו ובנו ועוד. התוודענו לציוריו הראשונים של קאראואג'יו וגם את ציורו האחרון – דוד וגוליית. ראינו את יצירתו הניאו קלאסית של אנטוניו קאנובה – ונוס המנצחת ולמדנו עד כמה דומה סגנון התקופה הזו לסגנון הרנסנס והסגנון הקלאסי ביוון. בקומה השנייה ראינו יצירות של רפאל, בוטיצ'לי, טיציאן ועוד. לשמחתנו, נערכה במקום תערוכה של טבע דומם בעקבות קאראואג'יו וראינו את היצירה שלו, הראשונה באיטליה של טבע דומם, שהובאה ממילאנו.
משם נסענו אל המזרקה המפורסמת ביותר בעולם, פונטנה די טרווי. שמענו את סיפורה והתפזרנו לארוחת צהרים. לאחריה, פסענו אל עבר מוזיאון ברבריני. ראינו שם את התקרה המדהימה של לוקה ג'ורדאנו המהללת את משפחת ברבריני. בין יצירות המוזיאון ראינו את לה פורנרינה של רפאל ואת עריפת ראשו של הולפרנס על ידי יהודית. נסענו למלון, ללילה אחרון ברומא.

יום שני, 13.3.17

את יומנו האחרון ברומא התחלנו בביקור בווילה פרנזינה בה צייר רפאל, יחד עם ציירים נוספים את סיפור האהבה של פסיכה ואמור וציורי קיר מרהיבים נוספים. התפעלנו מהיכולת שלו בציור אשלייתי מדהים ושמענו את סיפורו של אוגוסטינו קיג'י, האיש אשר עבורו נבנתה הווילה. מוילה פרנזינה נסענו אל אזור טרסטוורה אל כנסיית סנט פרנצ'סקו א ריפה. שם ראינו עוד יצירת מופת של ברניני – האקסטזה של לודוביקה, וכרגיל היה קשה להאמין שהכל עשוי משיש משם נסענו אל אזור הגטו היהודי, שמענו את סיפורם של יהודי איטליה בכלל, ואת סיפור הגטו ברומא בפרט. ראינו את מזרקת הצבים ואת בית הכנסת. נסענו אל פיאצה נבונה, שמענו הסבר על הפיאצה והמזרקה של ברניני – מזרקת ארבעת הנהרות. לאחר הפסקת צהרים במקום עשינו את דרכנו אל הפנתאון. בדרכנו נכנסנו אל כנסיית לואיג'י דיי פרנצ'זי, כדי לצפות בעוד 3 יצירות של קאראואג'יו, על חייו של מתי האוונגליסט והשליח של ישו. משם פסענו אל הפנתאון המפתיע באדריכלות שלו. ליד הפנתאון ניצבנו בפני עוד קבוצה פיסולית של ברניני – הפיל והאובליסק. נכנסנו אל כנסיית סנטה מריה סופרה מינרבה והתפעלנו מהאווירה הגותית אותה היא משרה על באיה. חלקנו כבוד לפרא אנג'ליקו וראינו את פסלו של מיכלאנג'לו. יצאנו משם אל עבר כנסיית סנט איגנציו המפתיעה באשלייתיות המדהימה אותה יצר בתקרה אנדראה פוצו וכן ב"כיפה" של הכנסייה שאינה אלא ציור. משם, דרך הפיאצה של הפנתאון והפסקת קפה אחרונה ברומא עברנו אל הכנסייה האחרונה לסיורנו, סנט אוגוסטינו, כדי לראות עוד ציור של קאראואג'יו ועוד ציור של רפאל. הדרך לאוטובוס הייתה קצרה ונסענו עמו אל שדה התעופה  לטיסה מאוחרת לארץ.
כך תם לו סמינר תרבות ואמנות גדוש וממצה, תוך תקווה גדולה שלנו כי החוויות, הלימוד והמושגים הרבים אותם למדנו יישארו שגורים אצל כולכם.
להתראות בטיולים הבאים ובהרצאות.

רחל ספיר וד"ר אפי זיו

נ.ב. רשימת ספרים שהוזכרו בטיול

הכיפה של ברונלסקי, רוס קינג

לקראת המלצתי הבאה על ספרו החדש של רוס קינג, שמתי לב שלא המלצתי על ספרו הקודם, שיצא לאור בארץ כבר בשנת 2003 והנקרא - הכיפה של ברונלסקי. הספר פורש יריעה רחבה ומרתקת על אדריכל הרנסנס עצמו, על פירנצה של תחילת המאה ה-15 ועל בנייתה של הכיפה האדירה של הדואומו בפירנצה. הכיפה, המתנשאת לגובה של מעל 100 מטר הייתה פרויקט הנדסי שאך ורק ברונלסקי העז ליטול עצמו. העז וניצח בגדול. אין זה ספר טכני, זהו למעשה רומן סוחף על חייו של האיש אשר ראו בו הוזה בתחילה ולבסוף הסכימו כולם כי היה אחד מגאוני האנושות. מרתק, מומלץ יצא לאור ע"י הוצאת דביר, בשנת 2003, , תרגום: רוני רייך

מיכאלאנג'לו והתקרה של האפיפיור, רוס קינג

הספר אינו חדש והתחוור לי רק לאחרונה , כי רבים לא מכירים אותו ולכן אני מביא אותו בפניכם, לא כהמלצה אלא כחובה ! לכל מי שאוהב אמנות, היסטוריה וסיפורים אישיים על האמנים. רוס קינג, חוקר אמנות במקצועו, כותב בצורה מרתקת את סיפור ארבע השנים בהם מבלה מיכאלאנג'לו על פיגום בתקרת הקפלה הסיסטינית. הסופר מצייר תמונה נהדרת של חיי היום יום על הפיגום מצד אחד ועל תהפוכות הפוליטיקה ברומא של תחילת המאה השש-עשרה, יחד עם מערכת יחסיו של מיכאלאנג'לו עם האפיפיור, אמנים אחרים וייסוריו לקראת סיום העבודה שעליה אמר וזארי - " אין עוד שום יצירה שתשווה לה, וגם לא תוכל להיות". אין צורך לומר כי מי שעדיין לא קרא את הספר - שירוץ לקרוא אותו מיד.

הגבירה וחד הקרן - טרייסי שבליה

בטיול האמנות לפריז ביקרנו כמובן במוזיאון קלוני - המוזיאון הלאומי לימי הביניים. שם, באולם מרשים במיוחד, תלויים 6 שטיחי קיר מדהימים ביופיים המספרים על חמשת החושים ומתארים גבירה עם חד קרן. כדי להבין את הנושא, הטכניקה, הרעיון והנושא בכללו מצאתי לנכון להמליץ כאן בחום על ספרה של טרייסי שבליה - הגבירה וחד הקרן. כמו בשאר הספרים שלה, העוסקים ביצירות אמנות, שוזרת המחברת עובדות היסטוריות חשובות ומרתקות בספור עלילה. טכניקה זו מסייעת לקורא לקרוא בשקיקה את הספר וללמוד פרק חשוב בתולדות האמנות. זו בוודאי דרך יחידה לשוחר האמנות שלא יתחיל לנבור כעת במאמרים ובספרים מקצועיים העלולים שלא לעניין אותו. אני ממליץ מאד על הספר שיצא בשנת 2003 בהוצאת כנרת בית הוצאה לאור. ההנאה מובטחת.

מלאכים ושדים-הסרט והספר

הסרט - מלאכים ושדים - בעקבות רב המכר של דן בראון. מככבים בו תום הנקס ואיילת זורר הישראלית. אין ספק שלכל מי שנהנה הספר מובטחת חוויה מהנה גם בסרט אשר מתרחש כולו ברומא ! מי ששכח, עוסק הספר בפרשייה מסתורית בת 400 שנה של ארגונים וסמלים עתיקים, שחוצים אתרים מלהיבים ברומא ומגיעים לשיא בקרית הוותיקן - בקפלה הסיסטינית ובפיאצה סנט פטרוס. ספר (וסרט)חובה לכל האוהבים את רומא ומתעניינים בהרפתקאות המשלבות עובדות היסטוריות עם דמיונו ידיעותיו הרחבות של הסופר הפורה דן בראון.

הפרינצ'יפסה

את הספר הנפלא הזה קראתי ברומא, ישבתי בפיצה נבונה ובאתרים אחרים שם. לאחר קריאת הספר המרגש הזה, תוכלו להבין עד כמה זה היה מסעיר - לקרוא אותו ברומא ! ברומן המשלב עובדות ובדיה מפיח הסופר הגרמני פיטר פרנגה רוח חיים בדמויותיהם של לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורמיני, שני האדריכלים שהקימו במאה השבע-עשרה את "רומא החדשה", וביריבות המרה ששררה ביניהם. לרומא של שנת 1623, המצפה בקוצר רוח לבחירתו של אפיפיור חדש, מגיעה צעירה אנגלייה יפהפייה, פיקחית ותאבת חיים וחופש. שמה קלריסה, אך בפי כל היא מכונה פרינצ'יפסה - נסיכה. בביתה העשיר והמכובד של דודניתה היא פוגשת את לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורומיני ונשבית בקסמיהם. שניהם אמנים גאונים: ברניני הוא פסל, גבר מבריק, אלגנטי, אהוב הנשים וחביב האפיפיור; בורמיני הוא סתת, בעל כישרון יוצא דופן, מופנם ושואף לשלמות. אל מול התפאורה רבת ההוד של רומא - עיר של ניגודים, של ברק ושל אומללות, של כאוס ושל גאונות - היא לומדת מהם את רזי האמנות והאהבה. כשלכס עולה אפיפיור חדש הוא ממנה את ברניני ובורמיני לאדריכלים של רומא החדשה - עיר של ארמונות, כנסיות ושכיות חמדה שלא תהיה שנייה לה בעולם. אולם אהבתם של השניים לקלריסה מאיבה על הפרויקט השאפתני והופכת את שני הידידים לאויבים מושבעים. הפרינצ'יפסה הוא רומן היסטורי רחב יריעה הכתוב בתנופה ובנדיבות ומשכיל להפוך את רומא המתחדשת לגיבורה של ממש, מלאת חיים וכוח. עלילתו, המבוססת על אירועים היסטוריים, מכסה תקופה של חמישים שנה ויותר, שבה נולדו בעיר יצירות מופלאות שאותן ניתן לראות ולהעריץ עד היום.

סודות אלי האולימפוס, ד"ר אפי זיו

המיתולוגיה היוונית עדיין מרתקת קוראים רבים ברחבי העולם, ונוכחת בכל תחומי החיים. אך אף אם נדמה שאנו בקיאים בה, יש עוד שלל סיפורים ודמויות שרק מעטים מכירים. ספרו של דר, אפי זיו מתחקה אחר פולחני האלים ומקורם, מספר את הרפתקאותיהם ומציג את היחסים ביניהם, ואת אלה שבינם לבין דמויות אחרות במיתולוגיה.
תמצאו בו מידע מקיף וממצה על כל אחד מהאלים. אין עוד צורך לחפש בנפרד ולדלות את הסיפורים, התפקידים והתכונות של כל אל מספרים וממקורות שונים – כולם מרוכזים בצורה מסודרת ונוחה.
וגם: תמצאו בו מאות יצירות אמנות מרהיבות שנוצרו בהשראת המיתולוגיה. בספר מפורטים הכללים הפשוטים שעל פיהם תוכלו לזהות את הדמויות ואת הסיפור המיתולוגי עצמו בתוך היצירה.

הצופן הנוצרי באמנות, ד"ר אפי זיו
"הצופן הנוצרי באמנות" הינו ספר חדש הסוקר את התפתחות האמנות הנוצרית והכוללת כמובן יצירות על התנ"ך. תוך כדי הצגת הדמויות החשובות ותיאורן ביצירות האמנות.

בשפה קולחת וברורה מתאר הספר את האירועים והדמויות מהיבט אחד ויחיד - יצירות האמנות העוסקות בהם.  בספר כללים פשוטים אשר על פיהם אפשר ללמוד לזהות את הדמויות ואת הסיפור בכל יצירה העוסקת בנושא.