הולנד בלגיה שייט 2016

סכום הטיול להולנד בלגיה 2016
על סיפונה של ספינת נהר
בהדרכת הגב' דליה ברזילי וד"ר אפי זיו

יום 1 , שבת, 23.7.16
עלינו על הטיסה של לופטהאנזה לפרנקפורט ומשם נסענו לקלן. בדרך שמענו הרצאה ראשונה על התפתחות ההיסטוריה של האמנות וגם הספקנו לעשות היכרות בין חברי הקבוצה. בקלן המתינה לנו ספינת הנהר ששימשה אותנו כל ימי הטיול כמלון צף. התקבלנו על ידי הצוות בחמימות רבה וקיבלנו תדרוך בטחוני. שמענו הרצאה על ההיסטוריה של הולנד ובלגיה, אכלנו את ארוחת הערב והלכנו לישון אחרי יום מייגע.

יום 2, ראשון, 24.7.16
לפני הצהרים המשיכה הספינה לשוט, על רקע נופים משכרים מגרמניה להולנד ותוך כדי כך שמענו הרצאה על תולדות הציור בהולנד. לקראת צהרים ירדנו לראשונה מהספינה. המתין לנו אוטובוס ונסענו לעיירה ציורית – וולנדאם, בדרך שמענו על נושא הים בהולנד ודרכי המלחמה בו. לקראת חזרתנו לספינה, הספקנו לשוטט ברחובותיה השוקקים של העיר הורן.

יום 3, שני, 25.7.16
היום הוא יומה של אמסטרדם. החלק של הבקר הוקדש לרייקסמוזיאום – ראינו שם את מיטב אמני הולנד ויצירות מופת שלהם, כולל "מוזגת החלב" של ורמיר, "הכלה היהודייה" ו"משמר הלילה" של רמברנדט, ועוד. הספקנו גם לראות מקרוב תחנת רוח וקיבלנו הסבר על אופן פעולתן.

אחרי ארוחת הצהרים יצאנו אל מוזיאון ואן גוך המפורסם. בדרך שמענו על חייו ובמוזיאון, על ארבע קומותיו ראינו יצירות שלו באמצעותן הומחשו לנו נקודות מפנה חשובות בחייו וביצירתו.

יום 4, שלישי, 26.7.16
הספינה הגיעה לרוטרדם ואנחנו נסענו, אל אחד משיאי הטיול – המוזיאון ב"מאוריצהאוס". ראינו שם את "שיעור האנטומיה של ד"ר טולפ" מעשה ידיו של רמברנדט, יצירות של רובנס, יאן ברויכל ועוד. השיא היה עם היצירה המפורסמת של ורמיר – "הנערה ועגיל הפנינה". הספקנו לסייר במרכז השלטון של הולנד, בארמון המלך, ב"ארמון השלום" וטיילנו גם במרכז העתיק של העיר דלפט.

לאחר ארוחת הצהרים סיירה הספינה בתוך הנמל הענק של רוטרדם, אשר אומרים עליו כי הוא השני בגודלו באירופה שמענו הרצאה על תולדת הציור הפלמי.

יום 5, רביעי, 27.7.16
זהו היום של גנט וברוז'. ראשית, נכנסנו אל הקתדראלה על שם סנט באבו כדי לראות את היצירה המפתיעה של האחים ואן אייק – "השה המיסטי". קיבלנו הסבר על העתק של היצירה ואחר כך ראינו את המקור. חלקים ממנו נמצאים ברסטורציה.

משם נסענו לעיר התעלות ברוז'. סיירנו בעיר, שטנו בסירה בתעלות העיר, נכנסנו אל כנסיית "גבירתנו" כדי לחזות ביצירתו של מיכלאנג'לו – "המדונה והילד" ובקברים המפוארים של מארי מבורגונדי ובעלה האוהב מקסימיליאן לבית הבסבורג.

יום 6, חמישי, 28.7.16
זהו היום של אנטוורפן. בחלקו הראשון של היום ביקרנו במצודה על נהר הסכלדה, בכיכר העיר ונכנסנו אל הקתדראלה, הגדולה ביותר של בלגיה. קיבלנו הסברים על מבנה הכנסייה וראינו את יצירותיו של רובנס הענקיות והמרשימות – "העלאת הצלב", ההורדה מן הצלב" ו"עלייתה השמימה של מריה". הצטלמנו יחדיו ליד המונומנט לכבודו של רובנס.

לאחר ארוחת הצהרים נסענו אל "רוקוסהאוס" – ביתו של ראש העיר אנטוורפן וידידו של רובנס. בנוסף לאוסף הרגיל של הבית, נוספו לו יצירות מופת רבות מהמוזיאון של העיר, הסגור לכמה שנים עקב שיפוצים. משם נסענו אל ביתו של רובנס עצמו. התפעלנו מהיצירות, הריהוט והסטודיו הגדול שלו. הספקנו גם להציץ במדרחוב הקניות הגדול של העיר.

בערב, לאחר ארוחת הערב, שמענו הרצאה על מחזור הציורים של רובנס, במוזיאון הלובר, המספר את תולדות חייה של מריה דה מדיצ'י.

יום 7, ששי, 29.7.16
את שעות הבקר בילינו בעיר ניימיכן, הידועה גם בארץ בשל "צעדת ארבעת הימים" הנערכת שם בכל שנה. הקדשנו זמן לסיור במרכז העיר ובכנסייה הענקית הפרוטסטנטית שהייתה פעם כנסייה קתולית.

אחר הצהרים החלה הספינה לשוט לגרמניה, אל העיר קלן. בספינה שמענו הרצאה על האדריכלות הגותית, לקראת ביקורנו בקתדראלה של קלן, למחרת.

יום 8, שבת, 30.7.16
בבקר נפרדנו מאנשי הצוות, עזבנו את הספינה ונסענו אל מרכז העיר. המראה של הקתדראלה המפורסמת לא השאיר אף אחד מאתנו אדיש. גובה שני הצריחים הסימטריים שלה מתנשא לגובה של 156 מטר וכולה ענקית ומרשימה. נכנסנו פנימה והתרשמנו מהוויטרז'ים שלה, באמבולטוריום ראינו את קופסת הזהב בה מצויים שרידי שלושת המאגים, ראינו את "צלב גרו" המרשים ושכיות חמדה נוספות. הזמן הספיק לנו לסייר במדרחוב ובמהרי היום נסענו אל שדה התעופה בפרנקפורט לטיסתנו הביתה, לאחר 8 ימים גדושים ונעימים מאד.