הולנד בלגיה 2010

סמינר אמנות – הולנד ובלגיה
21.7.10 – 28.7.10
יום רביעי – 21.7.10
טיסת הבקר שלנו באל על הביאה אותנו לקראת צהרים למלוננו. לאחר התארגנות ומנוחה קלה יצאנו אל העיר אמסטרדם. הביקור האמנותי הראשון שלנו היה בבית הכנסת הפורטוגזי העתיק בו התפעלנו מהבנייה ומהמסורת שלא להכניס חשמל למבנה. משם הלכנו לבקר בביתו של רמברנדט, אשר משמש היום כמוזיאון לפועלו של גדול ציירי הולנד. הדגימו בפנינו את תהליך עשיית התחריטים, אשר היו עיסוק מרכזי בפועלו של רמברנדט. ראינו גם יצירות מקור שלו, של עוזריו ושל אמנים אחרים בני דורו. נסענו למסעדה עתיקה ומצוינת בה סעדנו את ארוחת הערב – משם למלון ולישון – לאחר יום ראשון גדוש.
יום חמישי – 22.7.10
הרייקסמוזיאום היה האתר הראשון בו בקרנו. מוזיאון גדוש ביצירות של אמני הולנד. התחלנו להכיר כמה מהאמנים ההולנדים כמו ורמיר, אברקאמפ , ציירי טבע דומם נפלאים ואחרים. גולת הכותרת של המוזיאון היא כמובן תמונת "משמר הלילה" של רמברנדט , התפעלנו כמו כולם.. לא רחוק משם ניצב לו מוזיאון ואן גוך, תחנתנו השנייה ובו מיטב יצירותיו של האמן יליד הולנד. המוזיאון מסודר לפי תקופות וקל היה לנו להבין את התפתחותו של האמן במשך עשר שנות עבודתו.
לאחר הפסקת הצהרים במלון חזרנו לעיר לסיור ברחובותיה ויצאנו לשייט במשך כשעה בתעלותיה של העיר, ראינו מן המים את הבתים, הארמונות, הגשרים ואת ההווי המיוחד של אמסטרדם.משם הדרך הייתה קצרה לעוד ארוחת ערב במסעדה, גם היא עתיקה ומיוחדת. לא החמצנו בקור ב"רחוב החלונות האדומים" ומשם למלון למנוחת לילה.
יום ששי – 23.7.10
הפארק הלאומי הענק אשר ממוקם בחלקה המזרחי של הולנד ליד העיירה אוטרלו  היה עיקר הבילוי שלנו ליום מקסים זה. המוזיאון ע"ש הזוג קרולר – מולר הינו אחד מאוספי האמנות החשובים ביותר של הולנד וכולל את הריכוז הגדול ביותר של יצירות ואן – גוך. בחנו כל יצירה בתשומת לב רבה וההתרגשות הייתה גדולה כשזיהינו כל כך הרבה יצירות מוכרות ואהובות. היה לנו את הזמן ללמוד גם על ג'ורג' סארא, פיקאסו, פרנאן לז'ה ועוד. גן הפסלים במדשאות הפארק לא השאיר אותנו אדישים ורבים יראו ביום זה את אחד משיאי הטיול.אכלנו שם, במסעדת המוזיאון ויצאנו משם בנסיעה לעיר הארלם. זוהי עירו של הצייר פרנס האלס, שהקדים את רמברנדט בציורי דיוקן קבוצתי ושמנו לב עד כמה היה שונה ממנו. ביקרנו במוזיאון שלו שהיה פעם בית אבות. הספקנו עוד קצת לטייל בסמטאות העיר העתיקה אל מול הקתדראלה הענקית של העיר, שהייתה כבר סגורה,  וחזרנו לאוטובוס הקטן שלנו, אשר משום מה לא הצליח להניע ואנו… פשוט דחפנו אותו, כמובן ללא הצלחה . למזלנו איש הולנדי סייע לו בכבליו להניע, חזרנו למלוננו, לארוחת ערב.
יום שבת – 24.7.10
יצאנו ליום שלם של סיור בערים האג ודלפט. תחנתנו הראשונה בהאג הייתה כמובן המוזיאון מאוריצהיוס
בו ראינו 4 ציורים של ורמיר וביניהם ציורו המפורסם "נערה ועגיל פנינה". ראינו את "שעור האנטומיה של ד"ר טולפ", מעשה ידיו של רמברנדט, סקיצות וציורים של רובנס ואמנים נוספים. משם נסענו ל"פנורמת מזדך" המדהימה ונסענו לאותו חוף המצויר בתמונה  כדי לעשות השוואות. ראינו את בית הדין הבינלאומי והגענו לכיכר מרכזית כדי לעשות שם את הפסקת הצהריים. חלק מהקבוצה ניצלו את ההזדמנות לסייר במוזיאון המיוחד של האמן ההולנדי אשר, הנמצא במקום.
אחר הצהרים נסענו לעיר דלפט שם נכנסנו לבית מלאכה השומר באדיקות, עדיין, על טכניקת ציורי החרסינה שלו . בעיר עצמה סיירנו בחלק העתיק, חלק מאיתנו נכנסו  לקתדראלה וראו את המזואוליאם הנמצא בה, שוטטנו ברחובות העתיקים, בין התעלות, היה גם במקרה שוק פשפשים ברחובות, ראינו את מבני העיר וחזרנו משם למלון , לארוחת ערב.
יום ראשון – 25.7.10
נפרדנו מאמסטרדם ונסענו לעיר הבירה של בלגיה, בריסל. להפתעת המטיילים, נסענו קודם כל, לראות אטרקציה בלתי רגילה. לאחר חיפושי דרך , מצא הנהג את מבוקשנו. היה זה מנזר ענק ועתיק ובו נמצא העתק, כמעט בגודל הטבעי, של "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י, לא פחות ולא יותר. התרגשנו כמובן ומשם נסענו לבריסל. תחנתנו הראשונה הייתה ה"אטומיום" המפורסם, שנוצר עבור תערוכת האקספו שנערכה בעיר . משם נסענו למרכז העיר כדי לטייל ב"גראנד פלאס" – הכיכר המפורסמת של העיר. ראינו את ה"מניקן פיס" , שוטטנו ברחובות המקסימים מסביב ועשינו שם את הפסקת הצהרים. חלק מהקבוצה התענגו על המולים הטעימים של בריסל. ויצאנו לעיר אנטוורפן למלון קראון פלזה לארוחת ערב וללינת לילה.
יום שני – 26.7.10
היה זה היום של גנט וברוג'. בגנט נכנסנו לקתדראלה כדי להביט ביצירתו המופלאה של האמן יאן ואן אייק – הערצת השה. הפוליפטיך העצום בו מתוארות מאות דמויות באופן טבעי עד להדהים היה בתהליכי רסטורציה, אבל את ההסבר המפורט שמענו בקפלה המקורית בה הוצבה היצירה בזמנו. משם המשכנו בנסיעה לעבר העיר ששימרה את אופייה מימי הביניים – ברוג'. שטנו בתעלות העיר כדי לקבל מושג על אופייה והתחלנו לסייר בה רגלי. תחנתנו הראשונה הייתה הקתדראלה של העיר ובה היצירה היחידה של מיכאלאנג'לו שנמצאת בארצות השפלה – ה"מדונה ובנה". שמנו לב לדמיון בינה לבין ה"פייטה" שלו ברומא. משם המשכנו וסיירנו בעיר המקסימה. בשעות אחר הצהרים המאוחרות נסענו לאנטוורפן והתוודענו לכיכר שליד הקתדראלה ובה פסלו של זורק היד. משם פסענו למסעדה, אכלנו וחזרנו למלון..
.יום שלישי – 27.7.10
יומה של אנטוורפן החל במוזיאון המלכותי לאמנות יפה שם חוגג רובנס בתמונות הענק שלן. ראינו גם אמנים אחרים כמו יאן ואן אייק, ממלינג, רוג'ר ואן דר ויידן ואחרים. משם נסענו לאזור העתיק של העיר. ראינו את הכיכר והפסל של הבחור המחזיק בידו של השודד ונכנסנו לקתדראלה – הגדולה ביותר בארצות השפלה שם ראינו את שני הטריפטיכונים הענקיים של רובנס – "העלאת הצלב" ו " ההורדה מהצלב" ויצירות נוספות שלו. למזלנו, מתקיימת שם עכשיו תערוכה של ציירים פלמים והנאתנו הייתה גדולה. לאחר הפסקת הצהרים פנינו לביתו של רובנס בעיר והתרשמנו מהחיים שלו במאה ה – 17 עם שתי נשותיו האהובות. את יתרת היום בילינו בסיור במדרחוב המפואר והאלגנטי של העיר, חלק ביקרו במוזיאון נוסף וחלק עלו לקברו של רובנס הנמצא בכנסיית סנט-ג'קוב הסמוכה. בערב אכלנו את הארוחה המשותפת האחרונה לסיום הטיול, מרים הקריאה שיר תודה וסכום מרגש, אפי ענה על כוס הברכה והודה בחום למשתתפי הטיול.
יום רביעי – 28.7.10
הרווחנו יום שלם נוסף וניצלנו אותו, עוד באנטוורפן כדי לבקר בביתו המשוחזר של ניקולאס רוקוס, שהיה ידידו ופטרונו של רובנס ושימש כראש העיר בזמנו. נפעמנו מהבית, מיצירות האמנות והשכלנו רבות מהסרט שהוסרט בפנינו שם. . משם צעדנו לעבר כנסיית קרלו בורומאו של הישועים, הבנויה בסגנון בארוקי וראינו את התקרה בה היו בזמנו עשרות ציורים של רובנס שנשרפו לאחר כמאה שנה עזבנו את העיר ונסענו לבריסל כדי להיכנס לסיור ממצה במוזיאון המלכותי של העיר. התחלנו את סיורנו במוזיאון החדש של מגריט ובו מאות יצירות ומסמכים על חייו של האמן הבלגי הסוריאליסטי.משם עברנו למוזיאון המלכותי. במוזיאון הענק ראינו ברויגל, רמברנדט, רובנס  וגם את יצירתו של דויד "מות מארה" ועוד. שמנו פעמינו לשדה התעופה, נפרדנו בנסיעה מהנהג הנחמד מאד שליווה אותנו כל ימי הטיול בבלגיה. טסנו לארץ וכך תם לו עוד סיור אמנות ותרבות נעים ומהנה.