efiziv@efiziv.co.il

 



 
לפניכם לקט מתוך הספר "מיתולוגיה עכשיו" – מאת דר' אפי זיו,
מילים, מושגים, שמות ומקומות אשר מקורן במיתולוגיה היוונית.
 
תיבת פנדורה
  1. בהשאלה :
    א.
    סיפור או פרשייה, החושפים בזה אחר זה סיפורים נוספים, כולם בעלי אופי שלילי
    ב. קופת שרצים
  2. שם נרדף לאשה יפה שקשר עמה מניב צרות
פרומתיאוס גילה לאדם כמה מסודות האלים, וביניהם את סוד הצתת האש, שהיתה חיונית כל - כך להתפתחותו.  
על כך החליט זאוס לנקום בגזע האנושי: הוא פנה אל הפייסטוס, האל החרש, בעל ידי הזהב בכדי שייצור תיבה מופלאה וחזקה במיוחד. אחר – כך יצר את פנדורה, האשה הראשונה שנשלחה על – ידי האלים אל בני האדם. במקביל הכניסו האלים לתיבה את כל התלאות וצרות העולם. עתה, הביא הרמס שליח האלים, את פנדורה לאחיו פרומיתיאוס, אפימתאוס, שהיה להוט לקחתה לאשה. פנדורה, נשאה עמה את התיבה, אותה נצטוותה כמובן שלא לפתוח. בפזיזותה (או שהיה זה אפימתאוס בטיפשותו), פתחה את התיבה וכל הצרות, הפגעים והפורענויות באו על העולם. למרבה המזל הייתה בתיבה גם תקווה, והיא זו שמפיחה בבני האדם רוח חיובית על עצם היום הזה.
 
סוס טרויאני
 
1. כינוי לגורם חתרני, הפועל מתוך המחנה לטובת
    האויב במטרה למוטט את הקבוצה בקירבה הוא
    חי. גייס חמישי.
 
עשר שנים ארכה מלחמת היוונים נגד אנשי טרויה, ששכנה לחופה המערבי של תורכיה בת ימינו. קרבות קשים, עקובים מדם, לא הצליחו להכריעה. בשנה העשירית למלחמה הגה אודיסיאוס רעיון מבריק: היוונים בנו סוס עץ גדול ממדים, ובחללו יסתתרו הוא ויחידת עילית של לוחמים.
הצבא היווני נסוג לאוניותיו ואילו סוס העץ הגדול הושאר מול שערי העיר. לאחר ויכוחים מרים ולמרות אזהרותיו של הנביא לאוקואון והנביאה קסנדרה, בת מלך טרויה, החליטו הטרויינים להכניסו לעיר.
חגיגות "הניצחון" על היוונים נמשכו שעות ארוכות אל תוך הלילה וכשהיו הטרויינים הלומי יין, הגיחו אודיסיאוס והלוחמים מתוך סוס העץ ופתחו את שערי העיר לכוחות ששבו בינתיים מן הים. היוונים טבחו באנשי טרויה ללא רחם והחריבו את העיר עד היסוד.
 
נרקיס
  1. צמח בר פקעתי שפרחיו מפיצים ריח נעים.
  2. בהשאלה : מאוהב בעצמו.
אל הנהר, קפיסוס, אנס את הנימפה לירופה, וזו ילדה לו את נרקיס. הילד גדל והיה לנער יפה תואר. גברים ונשים התאהבו בו, אך הוא דחה מעליו את כל המחזרים ביוהרה.
אכו הייתה מאוהבת בנרקיס, אך קללה שהטילה עליה הרה מנעה ממנה לשוחח אתו. אכו – שמשמעות שמה הד – יכולה הייתה רק לחזור על דברי אחרים.
יום אחד שמע נרקיס רחש. מי כאן? שאל ואכו המסכנה השיבה בלחש כאן. נרקיס הבחין בה וצעק לעולם לא אתן לך שליטה על גופי! הנימפה חזרה על דבריו באומרה לנרקיס אתן לך שליטה על גופי. אכו, חשה מושפלת מאד והסתגרה במערה.
נמסיס, אלת הגורל, החליטה ללמד את נרקיס לקח. היא גרמה לכך שיתאהב בבבואתו, שנגלתה אליו במים בעת שרחץ את פניו. נרקיס לא יכול היה להתיק את מבטו ושם גווע ומת.
אכו, חשה בלבה האוהב כי נרקיס מת. היא יצאה מהמערה כדי להביא אותו לקבורה. כשהגיעה אל שפת הנהר נעלמה גופתו, בסמוך למקום שבו גווע, צמח פרח הנרקיס.

נקטר
  1. משקה פירות סמיך
  2. שיקוי לחיי נצח
על – פי המיתולוגיה היוונית האלים האולימפיים אשר סעדו את לבם ככל האדם נהגו לשתות נקטר. במהלך המשתאות שערכו ניהלו שיחות וחרצו גורלות בני – אדם.
שר המשקים היה גנימדס – בחור צעיר יפה תואר שזאוס חטף מהוריו, ומתפקידו היה למזוג נקטר לאלים.
 
  כאוס
  1. תוהו ובוהו: חוסר סדר מוחלט
בראשית היה כאוס: זה המצב שבו היה שרוי העולם לפני שהחל הכל. מאחר שאין תיאור מדויק של מצב העניינים אז, סופרים שונים הרגישו חופשיים לתאר את הכאוס כראות עיניהם. הגדיל לעשות החוקר ההולנדי ואן הלמוט, במאה ה – 17, אשר טבע את המושג גז, שבעיניו ייצג את מצבו של העולם בעידן הכאוס. מן הכאוס נוצרו היצורים הראשונים בעולם. גאיה אלת האדמה, טרטרוס – השאול, ניקס – הלילה, וארוס, הלא הוא האהבה – תקוותה הגדולה של האנושות, שנוצרה מיד עם לידתו של העולם.
המקור לתיאור זה של הכאוס הוא האפוס של הסיודוס ה"תאוגוניה" – תולדות האלים. הסיודוס, חי בשלהי המאה ה – 8 לפנה"ס, לאחר ימי הומרוס והוא מתאר את היווסדות העולם. הכאוס, מתברר, הוא החלל הריק והקדמון שממנו הגיח ויצא הלילה, אשר הוליד את היום. גאיה, האדמה, בראה את אורנוס, הרקיע שהיה לבן זוגה.
לחסידי פולחן האורפיזם תיאור מופשט ופילוסופי יותר: סיפורם מתחיל בקרונוס – אל הזמן – שמחלציו יוצאים איתר (היום), ארבוס (החושך) וכאוס (התוהו ובוהו). בקרבו של איתר יוצר כרונוס ביצה וממנה נולד פנס – בורא הכל – מין אלוהות דו – מינית, בעלת כנפי זהב וארבע עיניים. מכאן המושג הלטיני אב אובו (ab ovo ), "מן הביצה", המציין תחילתם של מאורעות ודברים. לפנס, בעל השמות הרבים, נולדים באיה ואורנוס.
ואז הגיע זאוס, השתלט על הכל וברא את העולם מחדש.

מוזה
  1. מקור השראה לאמנים, סופרים ומשוררים.
במשך תשעה לילות רצופים תינו אהבים זאוס ואלת הזיכרון מנמוסינה. כעבור תשעה חודשים הביאה מנמוסינה לעולם, במשך תשעה לילות, תינוקת אחת בכל לילה. תשע הבנות גדלו והיו לתשע המוזות – מקור השראה למשוררים, סופרים, אמנים ויוצרים בכל התחומים. ואלה הן:
קאליופה, יפת הפנים, היא המוזה של האפוס והפילוסופיה ובידה לוח כתיבה. קליאו, מבשרת התהילה, אחראית על ההיסטוריה ולה מגילת קלף. אויטארפה, העליזה, מופקדת על השירה הלירית ומחללת בחליל. טליה, הענוגה, המוזה של הקומדיה, מחזיקה מסכה מבדחת. את מלפומנה, מוזת הטרגדיה, אפשר להכיר על – פי המסכה הנוגה שלה. טרפיסכורה, חובבת הריקוד, מלמדת את אמנות המחול ובידה נבל גדול. ארטו, האהובה, המוזה של שירי האהבה והאירוטיקה, מנגנת בלירה קטנה. פוליהימניה, המוזה של שירי הדת וההימנונים לאלים, מתכסה בצעיף המשמש בטקסים דתיים. אוראניה, בת השמיים, אחראית על מדע האסטרונומיה ונושאת בידה את כדור הארץ.
המוזות, תמיד כולן יחד, נהגו לשעשע את האלים בזמרתן. אפולו, האל הפטרון שלהן, ליווה אותן בנגינה בלירה. מקום משכנן, על הר ההליקון והפרנסוס, או ליד מעיינות המקודשים להן סמוך לדלפי.
חלק מהן גם ניהלו חיים סוערים וסיפורי אהבה. רוב צאצאיהן היו קשורים גם כן לאמנויות, כמו הנגן המופלא אורפאוס, בנה של קאליופה, והסירנות, בנותיה של מלפומנה. ה"איליאדה" להומרוס נפתחת: "שיר המוזה..." "שירי לי, מוזה, על זעמו של אכילס..." 

מיתולוגיה
  1. אוסף סיפורי אגדות של עמי קדם. מסורות קדומות העוסקות בעלילות האלים וגיבוריהם, הסברים על בריאת העולם, האדם, הטבע והאנושות.
המיתולוגיה היא מערכת סיפורים, שמקורם בתקופה הקדומה. יש הרואים במיתולוגיה ניסיון קדם – מדעי לפרש תופעות, ממשיות או מדומות, שעוררו את סקרנותם של יוצרי המיתוס.
היות ועוצבה בתקופה שבה לא היה כתב, נוצרו גרסאות שונות שהתאימו לצרכיו של כל מספר מיתוסים.
נושאי המיתוס רבים : היווצרות העולם, תולדות האדם ומוצאו, הסברים לתופעות טבע, תולדות הגיבורים ואבות האומה, חיים ומוות ואפיזודות מכל תחומי החיים. משמעות המילה "מיתוס" עברה שינויים במשך הזמן, מ"אמת מוחלטת" בעבר הרחוק, ועד סיפור בדים או פיקציה – כפי שהיא נתפשת היום ברוב השפות האירופאיות.
אצל הומרוס, הראשון שהעלה מילה זו על הכתב, ביאורה של המילה הוא דיבור או נאום פומבי. אצל אריסטו משמעותה סיפור עלילה של מחזה.
שורשי תפישה זו נעוצים גם הם ביוון העתיקה : במאה ה – 5 לפנה"ס, החל המדע להתפתח והעמיד סימני שאלה על הסיפור המיתולוגי. הרודוטוס שוזר בתיאור ההיסטורי סיפורים מיתולוגיים. תוקידידס, לעומתו, מציין שהוא כותב רק על אירועים "שראיתי במו עיני" ולא מצטט סיפורים מיתולוגיים.

נפטון
  1. כוכב הלכת השמיני במערכת השמש, נתגלה ב – 1846, לנפטון יש שני ירחים : טריטון ונראיד.  
נפטון (על פי המיתולוגיה הרומית), אחיהם של יופיטר ופלוטו, היה שותף למלחמה בטיטנים – האלים ששלטו ביקום מקדמת דנא. לאחר הניצחון על הטיטנים חילקו בניהם שלושת האחרים את השליטה בעולם : יופיטר (זאוס בשמו היווני), היה לראש האלים, פלוטו (האדס בשמו היווני), היה לאל השאול ונפטון (פוסידון), משל בים ושלט בסערות כשבידו קלשון בעל שלוש שיניים, הדומה לצילצל.
בקרב מול אתינה על פטרונות העיר אתונה הפסיד, מאחר ואנשי העיר העדיפו את עץ הזית – מתנתה של אתינה, על הסוס שיה מתנתו.
אמפיטריטה אשתו, הייתה אחת הנראידיות, בנם המשותף היה טריטון, יצור מוזר שפלג גופו התחתון היה כשל דג. טריטון התלווה לאביו במסעותיו ברחבי הים והיה מכריז על בואו בעזרת קונכייה, שבה השתמש כחצוצרה. על – פי אחת הגרסאות התאהב פוסידון במדוזה, כשהייתה צעירה ויפה ותינה עמה אהבים במקדשה של אתינה. בזעמה כי רב הפכה אתינה את מדוזה למפלצת.
לימים, כאשר פרסאוס כרת את ראשה של מדוזה, הגיח מגופה הסוס המכונף, פגסוס, בנו של פוסידון. משום כך נתפש פוסידון כמי שהביא את הסוס לעולם.
 
הרחבות, ציטוטים שימושיים
  1. נפטוניום : יסוד כימי רדיואקטיבי, מלאכותי, שימנו np .
  2. נפטוניזם : אסכולה גיאולוגית מסוך המאה ה – 18, בראשה עמד הגיאולוג הגרמני אברהם גוטלב ורנר, אשר ייחסה לפעילות המים את התפקיד הראשי בעיצוב פני כדור הארץ – בניגוד לוולקניזם ולפלוטוניזם.

 לרכישת הספר במחיר מוזל עם הקדשה מאפי זיו ניתן ליצור קשר כאן או לשלוח Email

 

 

 

 

Go Back  Print  Send Page
 
ליצירת קשר עם ד"ר אפי זיו כתבו לדוא"ל : efiziv@efiziv.co.il