סיכום טיול פירנצה 2010

סכום הטיול לפירנצה וטוסקנה

8.7.10 – 14.7.10

יום 1 – 8.7.10

יצאנו בטיסת אל על לרומא, שם נפגשנו עם אפי שהמתין לנו והתחלנו את דרכנו לטוסקנה. תחנתנו הראשונה הייתה אורבייטו. הפוניקולר היה בשיפוצים ולכן נסענו באוטובוס מקומי והגענו אל הדואומו המרשים של העיר. בתוך הכנסייה ביקרנו בקפלת סן בריזיו כדי לראות את ציורי התקרה של פרא אנג'ליקו ואת ציורי הקיר המהממים של לוקה סניורלי, שנתן את השראתו לציורי התקרה של מיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. בחזית הדואומו סקרנו את תבליטי העמוד המספרים את סיפורי הבריאה ואדם וחווה. התפזרנו לסיור בסמטאות העיר הקסומה ומשם נסענו לפירנצה.
קיבלנו את החדרים במלון הקרוב לדואומו, יצאנו לארוחת ערב סמוך למלון ושם גם עשינו הכרות בין אנשי הטיול.

יום 2  – 9.7.10

את הבקר התחלנו בסיור באקדמיה, בה צפינו ביצירות הבלתי גמורות של מיכאלאנג'לו וכמובן בפסל "דוד" המפורסם והמהמם. עם סיורנו סביבו שמענו את המקאמה של חיים חפר שכתב בזמנו עליו. משם עשינו את דרכנו אל מוזיאון הפיסול הברג'לו", שהיה סגור בגלל שביתה ולכן יצאנו אל הפיאצה של הדואומו ונכנסנו אל בית הטבילה בו ראינו את הפסיפס הביזנטי בתקרה, שמענו את סיפור יצירתן של 3 דלתות המבנה ויצאנו כדי להיכנס לדואומו. התרשמנו מגודלו של המבנה,
שמענו את סיפור הכיפה של ברונלסקי ואת סיפור היצירות האחרות שישנן שם. לא טיפסנו אל מגדל הפעמונים, ועשינו שם את הפסקת הצהרים שלנו. לאחר הפסקת הצהרים חזרנו אל מוזיאון "הברג'לו" שנפתח לאחר השביתה. ראינו שם את "דוד "של דונטלו ושל ורוקיו, "בכחוס והסטיר" של מיכאלאנג'לו, ועוד. חזרנו למלון ואת ארוחת הערב אכלנו במסעדה מקומית, באווירה נעימה . האוכל והיין היו טעימים להפליא.

יום 3  – 10.7.10

יצאנו ברגל אל כנסיית "סנטה מריה נובלה" כדי לראות את "השילוש הקדוש" של מזאצ'ו, את הקפלה הענקית של דומניקו גירלנדיו ויצירות נוספות. נסענו במוניות וחצינו את נהר הארנו, הגענו לכנסיית "סנטה מריה דל כרמינה". בכנסייה זו למדנו את טכניקת ציורי הקיר – פרסקו – וראינו את הקפלה המרתקת בה עבד מזאצ'ו והצלחנו להבחין ב 4 ה"ג'ורנטות" בציור אדם וחווה שלו. משם עשינו את דרכנו בחלק הגבוה של העיר, ונכנסנו למוזיאון  שב"פלאצו פיטי" בו התקיימה תערוכה של קאראואג'יו ובני דורו. חצינו את "פונטה וקיו" – הגשר העתיק והבנוי של העיר והגענו אל "פיצה סניוריה". קיבלנו הסבר על הפסלים והמונומנטים בפיאצה ועשינו שם את הפסקת הצהרים.
לאחר ההפסקה נכנסנו, לשלוש שעות תמימות אל מוזיאון ה"אופיצי" . עברנו בצורה מסודרת על פני היצירות הרבות ועל חלקן שמענו הסברים. נזכיר רק חלק מהאמנים – ג'וטו, ג'נטילה דה פבריאנו, בוטיצ'לי, פיליפו ליפי, לאונרדו, רפאל, מיכאלאנג'לו, טיציאן, טינטורטו ועוד רבים וטובים. לארוחת הערב נסענו, אל מחוץ לעיר, בעיירה צ'רטוזה, שם אכלנו טוב, רקדנו ושמענו מוסיקה טובה.

יום 4 –  11.7.10

יצאנו בבוקר היישר למנזר "סן מרקו" בו צייר הנזיר פרא אנג'ליקו את ציורי הקיר בחדרים ובמסדרונות של המנזר ושמענו את סיפורו של סבונרולה, הנזיר הקיצוני ששלט כשלוש שנים בעיר והועלה על המוקד בפיאצה סניוריה. משם הלכנו לבקר בארמון "מדיצ'י-ריקרדי" ובו ראינו את הקפלה הקטנה בה צייר בנוצו גוצולי את ביקור המאגים וכן את האולם בו צייר את התקרה הצייר לוקה ג'ורדנו. המשכנו למתחם סן לורנצו ונכנסנו אל הכנסייה הרנסנסית שבנה ברונלסקי . הייתה שם מיסה ושמענו קטעים ממנה. הקברים היו סגורים והבטחנו לבוא למחרת. במקום זאת הקדמנו לערוך את הסיור במוזיאון הדואומו של העיר. ראינו את שתי ה"קנטוריות", זו של דונטלו וזו של לוקה דלה רוביה. לא ראינו חלק מהפנלים של גיברטי מ"דלתות גן העדן" שהיו כולם ברסטורציה, פסל העץ המדהים "מגדלנה" של דונטלו, ה"פייטה" של מיכאלאנג'לו ועוד.

הגענו לפיאצה רפובליקה המהודרת שם עשינו את הפסקת הצהרים. לאחריה יצאנו אל כנסיית סנטה קרוצ'ה, שם ראינו קפלות של ג'וטו, קברים ומצבות, כולל זו של מיכאלאנג'לו. המשכנו אל קפלת פאצי, אשר גם היא נבנתה על ידי ברונלסקי וסיימנו את הביקור במתחם במוזיאון קטן שהוקם במקום כדי לספר את סיפור הרסטורציה ליצירות שניזוקו בשיטפון הגדול של 1966.
את ארוחת הערב עשינו במסעדה מצוינת בפיאצה סניוריה.

יום 5 – 12.7.10

מוקדם בבקר יצאנו אל קברי בני המדיצ'י אשר היו סגורים, יום קודם. ראינו את הסקרסטיה החדשה של מיכאלאנג'לו ובה הקברים המפוארים. משם חזרנו למלון ויצאנו באוטובוס לעיר סיינה. עלינו אל בית הטבילה המרשים גם מבחוץ וגם מבפנים. עמדנו על סודו של אגן הטבילה, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, תושב העיר וצפינו בריקועי הנחושת המספרים את סיפורו של יוחנן המטביל.משם עלינו אל הדואומו המדהים של העיר. לאחר התבוננות והסברים על החזית שלו נכנסו אל הכנסייה עצמה. ראינו בה את הקירות עם דמויות האפיפיורים, (הקפלה ובה שני פסלים של ברניני הייתה בשיפוצים), את דוכן המטיף של פיזאנו, את ציורי שיבוץ השיש ברצפה, וסיימנו את הביקור ב"ספריה של פיקולומיני" המדהימה. הפסקת צהרים עשינו בפיאצה המיוחדת של העיר בה נערכים, פעמיים בשנה, מרוצי הסוסים המפורסמים של העיר – "פליו".
מסיינה נסענו על עיירה זעירה ומקסימה, מוקפת חומה – מונטהרג'וני והתבשמנו מהאווירה המיוחדת שלה. תחנתנו האחרונה הייתה עיירת המגדלים סאן ג'ימיניאנו , בה ביקרנו בדואומו המיוחד והמלא בציורי קיר ושוטטנו להנאתנו בסמטאות המקסימות. את ארוחת הערב אכלנו במסעדה בפיאצה סניוריה ואירחנו את ליאור, ישראלי הלומד אמנות ועובד כמדריך בפירנצה.

יום 6 –  13.7.10

יצאנו אל העיר פיזה. ביקרנו בכמה מהאתרים החשובים של העיר. נכנסנו לדואומו המרשים ושוב ראינו דוכן מטיף של פיזאנו, ראינו את הנברשת שם הבין בזמנו, גלילאו את סוד עיקרון המטוטלת. נכנסנו אל בית הטבילה העגול והיינו עדים לניסוי אקוסטי מרתק ביותר.ראינו את אגן הטבילה המתומן ועוד דוכן מטיף של פיזאנו. תחנתנו השלישית במקום הייתה ה"קמפו סנטו" – בית הקברות העתיק של העיר בו ראינו סרקופגים עתיקים ליד מצבות קבורה מרשימות מהמאות האחרונות. באזור עשינו הפסקת הקפה .
מפיזה נסענו לעיר לוקה. עיר קטנה מוקפת חומה. חצינו את הרחוב הראשי ונכנסנו אל כנסיית "סאן מרטין" כדי לחזות שם בקבר המרשים של אילרה דל קאראטו, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, את ציור "הסעודה האחרונה" של טינטורטו ואת ה"וולטו סנטו" – פסלו השחור של ישו. בילינו במקום המקסים הזה עוד כשעתיים, מי בארוחה , מי בקניות ומי בטיול נעים ברחובות העיר.
בערב אכלנו את ארוחת הערב המשותפת האחרונה לטיול הזה. אפי סיכם את הטיול, תלמה הקריאה דברי תודה וסכום ועלינו לחדרים כדי לארוז את המזוודות.

יום 7 – 14.7.10

את יומנו האחרון בטיול הקדשנו לביקור בעיירות טוסקניות, האחת יותר מקסימה מקודמתה. התחלנו בעיר ארצו כדי לראות את הקפלה בה צייר פיירו דלה פרנצ'סקו את אגדת מציאת הצלב הקדוש. משם נסענו לטייל ברחוב התלול של מונטהפולצ'יאנו , עוד עיר מימי הביניים, מקסימה ומרתקת. משם נסענו, בנופים המקסימים של טוסקנה אל העיירה האחרונה בהחלט בטיול זה – פיאנצה. עיירה שקטה וזעירה , בה ניסו ליצור מודל של עיר אידיאלית, ובה בילינו את השעתיים האחרונות לטיול. הדרך לשדה התעופה התארכה, אך הגענו בזמן והספקנו עוד להנות משדה התעופה. כדי לטוס חזרה הביתה.

תם לו עוד טיול אמנות מהנה ומקסים, ולא נותר לנו אלא לחכות לטיול האמנות הבא שלנו. שנהיה בריאים ושמחים, ושוב תודה לכולם.