רומא – 2010

פסח – 2010
דר' אפי זיו

יום מס. 1 – רביעי – 31.3.10
בטיסת הבוקר הגענו לרומא ויצאנו משדה התעופה אל כנסיית "סנטה מריה דלה ויטוריה" ובה יצירתו המדהימה של ברניני – ה"אקסטזה של מריה תרזה". המשכנו עם האוטובוס לכנסיית "סנטה מריה מג'ורה" המיוחדת בכך שחלקה הפנימי מהווה כנסיה קלאסית מהמאה ה-4. הרמנו את מבטנו אל 56 הפסיפסים העתיקים, ראינו את ההרחבות המאוחרות ואת ציפוי הזהב. עלינו לקברו של ברניני ומשפחתו ומשם נסענו למלון למנוחה.
לפנות ערב נסענו אל המדרגות הספרדיות. הגענו מלמעלה, השקפנו על הנוף וירדנו אל הפיאצה ובה הספינה השקועה מעשה ידיו של פייטרו ברניני – אביו של ז'אן לורנצו. משם עשינו את הדרך ל"פונטנה די טרווי" – הלא היא מזרקת המשאלות הידועה והמפורסמת. לאחר שזרקנו את המטבעות אכלנו ארוחת ערב במסעדה באזור ונסענו באוטובוס למלון, עייפים מאד וכולנו נמנו את שנת הלילה לאגור כוחות להמשך השבוע.
יום מס. 2 – חמישי – 1.4.10
יצאנו אל מדינת הוותיקן, היישר לכנסיה הגדולה בעולם – כנסיית סנט פטרוס. היות והיה זה חג הזדמנה לנו חוויה יוצאת דופן וראינו את ההמונים חוזים בשיירת בעלי התפקידים שנכנסו לכנסיה, נשארנו קצת להתרשמות . יצאנו אל הפיאצה של סנט פטרוס הנחשבת לפיאצה הגדולה בעולם ועמדנו על הסוד הארכיטקטוני של ברניני ביצירת שתי הזרועות האליפטיות. עמדנו על הנקודה בה "נעלמים" כל העמודים האחוריים וניצבת בפנינו הזרוע שנדמה, כי יש בה רק שורה אחת, קדמית, של עמודים. לאחר הסיור בכנסיה ובפיאצה הלכנו לאורך חומות הוותיקן אל המוזיאון. לא עמדנו בתור ונכנסנו מיד אל אולם המבואה ההומה מאדם והתחלנו את סיורנו. התחלנו בסיור ב"פינקוטקה" הלא הוא מוזיאון התמונות של הוותיקן. המשכנו דרך מסדרונות ארוכים אל ה"חצר המתומנת" ושם ראינו את "אפולו בלבדרה", "לאוקון ובניו" ועוד. הפסלים בחדר העגול הדומה לפנתיאון, את פסל אפוקסיומני ("המתקרצף") ועוד. עם כל הצפיפות הצלחנו ליהנות, בחדרים של רפאל משלוש יצירות מופת שלו – "הפרנסוס" "אסכולת אתונה" וה"דיספוטה". אז הגענו אל השיא – הקפלה הסיסטינית. הסבר קיבלנו גם בתחילת הסיור וגם בתוך הקפלה והתפעלנו מהתקרה ומציורי הקירות. יצאנו מהמוזיאון וחזרנו אל כנסיית סנט פטרוס כדי לראות אותה, דבר שנבצר מאיתנו בבקר בגלל הטקס. התרשמנו מגודלה וראינו יצירות מופת רבות כמו ,הפייטה" של מיכאלאנג'לו, ה"בלדקינו" של ברניני, הכיפה של מיכאלאנג'לו, הפסיפסים המיניאטוריים, מצבות קבורה רבות, בעיקר של ברניני ועוד. לאחר מאמץ של שעות רבות סעדנו במסעדת שרות עצמי נעימה וטעימה, המשכנו לאחר מכן אל "מבצר המלאך" , חצינו את "גשר המלאכים" של ברניני והמשכנו עד ל"פיאצה נבונה". משם נסענו במוניות למלון בו אכלנו גם את ארוחת הערב.
יום מס. 3 – שישי – 2.4.10
התחלנו את היום בהליכה קצרה לאורך ויה קאבור עד לכנסיית "סנט פייטרו אין וינקולי" בה שמענו את סיפור מצבת הקבר של יוליוס השני וצפינו בעניין במונומנט ובו כמובן, פסל משה של מיכאלאנג'לו. משם ירדנו אל הפורום הרומאי. ראינו את שער הניצחון של ספטימוס סוורוס המפואר, עמדנו דקה דומיה לזכרו של יוליוס קיסר שנאומו של מרכוס אנטוניוס הושמע שם לציבור העצום של הרומאים. עלינו ב"דרך הקדושה" לשער טיטוס ובו תבליט מנורת המקדש. משם הדרך קצרה לשער קונסטנטין – המפואר ביותר מבין שלושת השערים ולמדנו על הדבקת יצירות אמנות בו מתקופות קודמות. נכנסנו אל הקולוסאום ונפעמנו מגודלו העצום של האמפיתיאטרון הראשון בעולם. יצאנו מהפורום, הלכנו לאורך "ויה פורי אימפריאלי" והגענו לעמוד טריאנוס. העמוד שעליו מגולפים 2500 דמויות בגובה של 2/3 מקומתו של אדם ואורך התבליטים משתרע על פני 200 מטר.
את הפסקת הצהרים עשינו בפיאצה ונציה ומשם נסענו במוניות אל פיאצה דל פופולו כדי להיכנס לכנסייה שם ולעמוד מול שתי העבודות של קראווג'יו – "העלאת הצלב של פטרוס" ו"המרתו של שאול הטרסי". הקפלה של רפאל וברניני – קפלת קיג'י הייתה בשיפוצים. המשכנו בסיורנו הרגלי עד לפיאצה קולונה" (מרחק של 300 מטר… לפי דברי המדריך) ומשם נסענו למלון במוניות ובערב יצאנו,ברגל, למסעדה איטלקית נעימה וטעימה באזור.
יום מס. 4 – שבת – 3.4.10
יום גדוש עמד לפנינו. התחלנו את הבוקר בגלריה בורגזה וראינו את "פאולין בורגזה" של קנובה, "דוד", "אפולו ודפנה", "האדס חוטף את פרספונה", "איניאס, אביו ובנו" ועוד של ברניני ועמדנו נפעמים גם מול ציוריו של קראווג'יו, רפאל, בוטיצ'לי, טיציאן ועוד. משם נסענו ל"ארא פאצ'יס" – מזבח השלום של אוגוסט והתפעלנו מהשילוב היוצא דופן בין משכן מודרני ליצירת מופת בת אלפיים שנה. משם הגענו באוטובוס אל תיאטרון מרצ'לו ואל הגטו. לאחר הפסקת צהרים ערכנו תצפית מהגבעה הקפיטולינית על הפורום הרומאי ונכנסנו למוזיאון הקפיטוליני. בתצוגה הקבועה ראינו את הפסל המרשים של מרכוס אאורליוס רכוב על סוס, "הזאבה הקפיטולינית", " ונוס הקפיטולינית" "הגאלי הפצוע", "הזקנה השיכורה" וסיימנו בשתי יצירות פסיפס מדהימות אשר צריך להביט בהן מקרוב מאד כדי לגלות את הטכניקה. הצטלמנו ליד פסל ה"מרפוריו" ומשם יצאנו לשוטט עוד בעיר, חלק חזרו מיד למלון ואכלנו את ארוחת הערב במלוננו.
יום מס. 5 – ראשון – 4.4.10
בבוקר נסענו, ב"ויה אפיה" אל עבר הקטקומבות של סן קאליסטו. לרגל החג היו סגורות אבל הבטחנו לעצמנו לחזור לשם ובמקום הסיור בהן, חזרנו לפיאצה ברבריני ונכנסנו לכנסיית הקפוצ'ינים בה ראינו את אלפי השלדים של מתים שנקברו כך במשך מאות שנים. הלכנו משם אל מוזיאון ברבריני ובו ראינו יצירת המופת של רפאל – "הפורנרינה", ועוד, את התקרה מעשה ידיו של פייטרו דה קורטונה. משם נסענו לאחד משיאי הטיול – התערוכה של קאראואג'יו. ראינו כארבעים יצירות שלו, בתאורה נכונה תוך כדי שמיעת הסברים על כל יצירה, ואני מקווה שכל אחד מהמטיילים למד להוקיר את האמן המיוחד הזה. נותרו לנו כמה שעות אותם ניצל כל אחד באופן עצמאי, עד לערב בו אכלנו לצלילי זמרי אופרה במסעדה ייחודית, במקום היסטורי מעניין.
יום מס. 6 – שני – 5.4.10
את הבקר התחלנו בתפילה בבית הכנסת הגדול של העיר והתרשמנו מהפאר של המבנה ומדמיונו לכנסיה. נסענו אל ווילה פרנזינה אך היא הייתה סגורה , הבטחנו לעצמנו לחזור למחרת . התחלנו בסיור רגלי באזור וחצינו את הנהר ל"ויה ג'וליה" – רחוב שמוליך עד לוותיקן. פנינו אל עבר הארמון והפיאצה של משפחת פרנזה ושמענו הסברים על ציורי הקיר של משפחת קראצ'י שציירו שם סיפורי אהבה של האלים. משם המשכנו ל"קמפו די פיורי" שהייתה ריקה ומרשימה. התייחדנו שם עם זכרו של ג'ורדנו ברונו, ליד פיסלו. משם הלכנו לכנסיית "ג'זו" ובה גם כן תקרה אשלייתית מדהימה מעשה ידיו של בצ'יצ'ה המשכנו בהליכתנו  אל מוזיאון "דוריה פמפילי" במקום התכנית למחרת. ראינו יצירות מופת רבות התלויות בצפיפות רבה על קירות הארמון הענק., משם המשכנו לכנסיית "סנט איגנציו" בה ראינו את התקרה וה"כיפה" המדומה של אנדראה פוצו. הלכנו עד ל"פיצה נבונה" ושם עשינו את הפסקת הצהרים שלנו. לאחר ההפסקה עשינו סיור ממצה במזרקה המפורסמת של ברניני – מזרקת ארבעת הנהרות, ראינו את "הפסל המדבר" של פסקווינו והלכנו לפנתיאון ושמענו הסבר עליו ועל החזית שלו. פנימה לא יכולנו להיכנס וגם חוויה זו דחינו ליום שלמחרת. ראינו גם את הצד האחורי של הפנתיאון , אותו בנה לראשונה אגריפה ומשם עברנו אל הפיאצה בה ניצב לו פסל נוסף של ברניני – "הפיל והאובליסק" ולמדנו על השילוב המיוחד ביניהם. נכנסנו לכנסיית "סנטה מריה סופרה מינרבה" המהממת בתקרה הכחולה הגותית שלה, ראינו את פסלו של מיכאלאנג'לו, את קברו של פרא אנג'ליקו ועוד. משם המשכנו אל כנסיית "סנט לואיג'י דאי פרנצ'זי" ובה 3 יצירות מופת של קאראואג'יו המספרות על חייו ומותו של מתי המוכס, אחד משליחיו של ישו. בערב סעדנו, במלון ממול,  את הארוחה המשותפת האחרונה לטיול זה. היו סיכומים, דברי תודה של אפי ושל אנשי הקבוצה, שמענו סיפורים ובדיחות  והמצב רוח היה גבוה.
יום מס. 7 – שלישי – 6.4.10
היום האחרון החל בהחזר חובות של הימים הקודמים. התחלנו בביקור בווילה פרנזינה המדהימה, פרי תכנונו של פרוצי אשר השתתף גם בציור התקרות והקירות. ראינו את "פסיכה ואמור" של רפאל וצוותו, את חדר הפרספקטיבה ועוד. משם נסענו אל הקטקומבות, אותן לא ראינו יומיים קודם. שמענו הסברים מפי מדריכה סלובקית ונכנסו עימה אל תוך מחילות הקבורה הקדומות ביותר. משם נסענו לבקר בכנסיה המהווה את הקתדראלה של רומא – "סנט ג'ובני אין לטראן" והתפעלנו מהחזית ומהפנים של הכנסייה המפוארת. משם נסענו לראות את הפנתיאון מבפנים , שלא הצלחנו לראות יום קודם לכן ובאזור עשינו את הפסקת הצהריים האחרונה לטיול זה. נסענו אל רובע טרסטוורה לעוד שתי כנסיות. הראשונה –  "סנט פרנצ'סקו א ריפה" ובה אחת מיצירות המופת של … ברניני – "האכסטזה של לודוביקה". שכבה שם אישה באכסטזה, ידיה לוחצות על החזה, על מזרון וכרית רקומה – והכול משיש.  השנייה הייתה "סנטה צ'צ'יליה" ובה יצירת המופת של סטפנו מדרנו שפיסל משיש את דמותה של צ'צ'יליה. שמענו נגינת עוגב ובהחלט היית זו חוויה נעימה לסיים בה את הטיול לרומא
משם נסענו לעבר שדה התעופה , לטרמינל החדש, וטסנו לארץ וכך בא לסיומו סמינר אמנות מהנה ברומא.