efiziv@efiziv.co.il

סכום הטיול לשוויץ
6.9.09-12.9.09

יום 1 6.9.09

בבקר המראנו לציריך בטיסת אל על. מיד בנחיתה עלינו על המיניבוס שילווה אותנו כל ימי הטיול עם הנהג פיטר החביב מאד. נסענו כשעה אל מלוננו בעיר באזל שם קיבלנו מיד את החדרים והתארגנו בהם בנחת. אחר הצהרים יצאנו עם מדריכה מקומית, יהודיה, בשם גב' בלוך ועימה עשינו סיור הכרות ראשון בעיר. נסענו בחשמלית אל כיכר העירייה ותחנתנו הראשונה הייתה מלון 3 המלכים , בו צולם הרצל על המרפסת ב 1897 על ידי ליליאן ושמענו סקירה על העיר ובמיוחד על תולדות היהודים במקום. משם המשכנו אל בית העירייה האדום והססגוני ובו ציורים בנושאי משפט הלקוחים מן התנ"ך .המשכנו לטייל בסביבה בסמטאות עתיקות והתרשמנו מהבתים העתיקים והמיוחדים. עלינו לכיכר היחפנים כדי לראות את המזרקה המפורסמת של האמן השוויצרי טינגלי ומבית האופרה החדיש. משם הייתה הדרך קצרה אל הקתדראלה של העיר. חזרנו למלון, מי בחשמלית ומי ברגל , ובערב יצאנו לארוחה.נסענו לעיירה בשם ארנבורג ושם, למרגלות הטירה ועל שפת הנהר אכלנו ארוחת ערב מיוחדת וטעימה. שיא הערב היה שיחת הכרות עם אנשי הקבוצה ונוכחנו לדעת שהרכבה הוא מעניין ומרתק. נסענו למלון לשנת לילה טובה במיוחד לאחר הרבה שעות ללא שינה.

יום 2 7.9.09

את היום התחלנו בנסיעה אל מעבר לגבול, לצרפת ותחנתנו הראשונה הייתה העיר הציורית והעתיקה קולמאר. עשינו סיור בעיר עם מדריכה מקומית בעלת תסרוקת מאד מעניינת והיא הובילה אותנו בין סמטאות העיר, בתיה העתיקים, הנהר הזורם בעיר אשר בגינו נקראת העיר ונציה הקטנה. לאחר הפסקת קפה נכנסנו אל המוזיאון אונטרלינדן המצוי בכתליו של מנזר דומניקני עתיק. גולת הכותרת של המוזיאון היא היצירה המפורסמת – תמונת המזבח של מתיאס גיונוולד שצוירה,  בשנים 1516-1518 ממש לפני עידן הרפורמציה. זוהי יצירה מורכבת במבנה הטכני שלה- פוליפטיכון מורכב ביותר- ומרשימה ביותר בהעזה הריאליסטית שלה שהייתה יוצאת דופן גם לתקופתה.
מהעיר קולמאר נסענו לעיירה ציורית נוספת – אגיסהיים – שם עשינו את הפסקת הצהרים שלנו ולאחריה ערכנו סיור מעניין ביקב מקומי. טעמנו מהיין ורכשנו כמה בקבוקים. משם חצינו בנסיעה את הגבול לגרמניה, לעיר בשם פריבורג אשר נמצאת בפתחו של היער השחור. את פנינו קידמה מדריכה מקומית חביבה בשם קתרין אשר יצאה מעורה כדי לספק לנו את מירב המידע על העיר, תולדותיה ובעיקר על בקתדראלה המרשימה מאד שלה , אשר החלה להיבנות כבר במאה ה13 וניכרים בה סגנונות שונים של בניה שנמשכה מאות שנים.
עשינו את דרכנו חזרה לבאזל היישר למסעדת מובנפינק בכיכר העירייה שם סעדנו את ארוחת הערב ומשם הייתה הדרך למלון קצרה.

יום 3 8.9.09

זהו היום של האמנות בעיר באזל. לפני הצהריים הספקנו לסייר בשני מוזיאונים עם אוספים יוצאי דופן. הראשון, המוזיאון לאמנות של העיר הציג, ממש לכבודנו, תערוכה מקיפה של ואן גוך. רוכזו בתערוכה מעל שבעים ציורי נוף שלו שסודרו על פי סדר שנות עבודתו של האמן המיוסר וכך יכולנו לעמוד על ההתפתחות בחייו האישיים וביצירתו הענקית והמרשימה. הספקנו קצת לראות חלק מהאוסף הקבוע של המוזיאון, את החלק של הציירים ההולנדים ביניהם רמברנדט עם יצירתו היוצאת דופן – דוד מוסר לשאול את ראשו של גוליית. משם עשינו את דרכנו למוזיאון ששוכן בבנין מודרני ומרשים, פרי תכנונו של האדריכל האיטלקי מגנואה – רנצו פיאנו. האוסף הקבוע המצוי שם היה שייך לאספן מקומי בשם בילאר אך הפעם התווספה לאוסף הקבוע תערוכה ענקית של אמן הפיסול ג'קומטי. פעם ראשונה שיצירות רבות כל כך, כולל ציורים ותכנונים נאספו תחת קורת גג אחת. נהנינו מאד לאחר התצוגה מהפסקת צהרים בגן הענק של המקום.
הספקנו לחזור למלון למנוחה קצרה ולאחריה שמנו פעמינו לאתר העתיק של העיר, במקום בו היא נוסדה על ידי הרומאים והנקראת אוגוסטה ראוריקה.
נסענו אל מחוץ לעיר למקום בו נוסדה ההתיישבות הרומית הראשונה באזור. המתינה לנו מדריכה מסבירת פנים והיא סיירה איתנו במוזיאון הקטן, אך המשוכלל והמטופח בה עמדנו על הממצאים מתקופת רומא שהתגלו במקום. יצאנו לסייר באתר בו ראינו את התיאטרון המשופץ להפליא, את שרידי הקוריה הרומית, המרחצאות וחזרנו משם למנוחה קלה במלון.
בערב יצאנו לעיירה סמוכה לבאזל לארוחת ערב. המלצרית, קורין, דיברה איתנו בעברית לאחר ששהתה שנה וחצי כמתנדבת בארצנו. חזרה למלון ללינת לילה.

יום 4 9.9.09

היה זה היום של ברן, עיר הבירה של שוויץ. את הבקר התחלנו בבור הדובים הריק שם המתין לנו המדריך המקומי, אשר זוהי כבר השנה החמישים ושלוש שהוא מבצע הדרכות בעיר. סיירנו איתו בחלק העתיק של העיר ושמענו ממנו פרטים על תולדות העיר ועל אתרים חשובים בה. ראינו חלק מהמזרקות, כולל זו של משה, ראינו את בית העירייה, הקתדראלה, אליה אף נכנסנו להתרשם וסיימנו את הביקור בבנין הקזינו של העיר הנראה כמו מקדש יווני רומי. לאחר הפסקת צהרים בחלק העתיק של העיר נסענו לבקר בשני מוזיאונים.
הראשון. המוזיאון לאמנות של העיר הכיל אוסף דל של יצירות אמנות עד למאה ה – 20 אך אוסף עשיר ומרהיב של גדולי האמנים במאה הזו. ראינו יצירות של כל גדולי האמנות ולא פסחנו על אף אחד מהם. משם נסענו למרכז פול קליי, האמן השוויצרי הדגול. התצוגה הפעם כללה רק את היצירות הגרפיות של האמן אך גם אלו היו מרשימות וסיפרו, אך במקצת על האיש, תקופתו ויצירתו. המרכז מצוי במבנה מרשים וחדשני ביותר, פרי תכנונו של האדריכל, אותו הכרנו כבר – רנצו פיאנו האיטלקי. התרשמנו מהמבנה והתפעלנו, ומשם נסענו חזרה למלוננו בבאזל.
בערב יצאנו לאכול במסעדה בעיר, ב"כיכר היחפנים" וחזרנו למלוננו ללינה.

יום 5 10.9.09

היה זה היום של שטרסבורג – "בירת אירופה". יצאנו בנסיעה ישירה לעיר והתחלנו את הסיור המודרך עם מדריכה צרפתייה נמרצת. האתר הראשון היה כמובן הקתדראלה המפורסמת של העיר שהחלה להיבנות כבר במאה ה – 12, כמקובל, קודם בסגנון רומנסקי ולאחר מכן בסגנון גותי מהודר. אין ספק שזו הקתדראלה המרשימה ביותר מבין אלה שראינו בטיול. לא רק הגובה הרשים אותנו אלא התכנון הנפלא של עמודים וזכוכית כפי שאכן שאפו המתכננים. ראינו את החזית המרשימה ועמדנו על סיפורי הברית החדשה המופיעים בה, נכנסנו אל המבנה וראינו, וגם שמענו, את השעון האסטרונומי הנמצא בתוך הכנסייה. בצד הצפוני, מבחוץ ראינו את שני הפסלים המרשימים המתארים את היהדות ואת הכנסייה ומעליהם את מותה של מריה, שיא הפיסול הגותי במקום. סיירנו בסמטאות העיר והגענו ל"צרפת הקטנה" , שם בילינו את הפסקת הצהרים. לאחר מכן נכנסו למוזיאון לאמנויות היפות וראינו יצירות משל ג'וטו, בוטיצ'לי, חולציוס ההולנדי, בושה ופרגונר הצרפתים, ציירים אימפרסיוניסטים ועוד. המוזיאון שוכן בארמון מהודר והוא נחשב לחשוב ביותר מבין מוזיאוני אלזס. חלק עוד הספיקו לבקר במוזיאון הקתדראלה הסמוך. עשינו סיור ברכב אל האזור של מבני הצבור של האיחוד האירופאי החדישים והמפוארים. משם עשינו את דרכנו חזרה לבאזל.
בערב יצאנו לעוד ארוחת ערב בעיר. הפעם חגגנו יום הולדת לצעירה היפה בחבורה, מירית הבת של ליצי, מירית הזמינה את כולנו לכוס יין, המצב רוח היה מרומם, הארוחה הייתה טעימה במיוחד וחזרנו למלוננו ללינת לילה.

יום 6 11.9.09

זהו היום של ציריך. תחנתנו הראשונה הייתה שיא החלק האמנותי של כל הטיול. נכנסנו, על פי הזמנה מיוחדת, לסיור פרטי באוסף של בורלא (Buhrle). האוסף שוכן בוילה מפוארת, שמורה היטב, ובה ביקרנו, רק אנחנו, בחדרים העמוסים ממיטב אמנות הציור במאות השנים האחרונות. אוסף שנרכש בטוב טעם, יצירות איכותיות ביותר והאופן בו סקרנו לנו בנחת ובפרטיות היווה מעין מגע אינטימי שלנו עם היצירות. החל מפרנס האלס וציירים פלמיים, טייפולו, קנלטו,גויה, אנגרה, דלקרואה, מאנה, הציירים האימפרסיוניסטים ועוד רבים. היה שם גם העתק מהפסל של דגה "הרקדנית בת ה-14", אוסף של פסלי עץ דתיים מתקופות קדומות – אוסף שלא יסולא בפז. מאד התרגשנו ונהינו .
תחנתנו הבאה הייתה המוזיאון לאמנות של ציריך בו ראינו גם את החלק המודרני המרשים ואת האוסף הקבוע של גדולי הציירים כולל רובנס, רמברנדט, אימפרסיוניסטים, הודלר ורבים מהציירים השוויצרים. בפתח המוזיאון ניצב לו בגאון העתק נפלא של "שערי השאול" שיצר אוגוסט רודן במשך כארבעים שנה. משם נסענו להפסקת צהרים באזור התחנה המרכזית והרחוב הראשי של ציריך.
אחר הצהרים הגיעה אלינו מדריכה צעירה ויפה אשר סיירה איתנו בסמטאות העיר, בתחנת המשטרה המצוירת וסיימה את הסיור בכנסיה בה צייר מארק שאגאל 5 חלונות ארוכים ומלבניים.
הגענו חזרה למלון לאחר פקקי תנועה אופייניים של יום ששי אחה"צ. ארוחת הערב הייתה במלון וזו הייתה ארוחת הערב האחרונה לטיול זה. נאמרו דברי סכום ותודה על ידי אפי והמטיילים, אשר גם הביעו את הערכתם בשי ועלינו לחדרים לאריזת המזוודות ולינת לילה.

יום 7 12.9.09

יומנו האחרון לטיול התרכז בעיר המקסימה והציורית לוצרן. עזבנו את מלוננו עם המזוודות ונסענו ללוצרן, שם ערכנו הכרות קצרה עם העיר העתיקה. בצהרי היום עלינו על ספינת נהרות גדולה, כמובן במחלקה ראשונה, באמצעותה שטנו כשעתיים באגם של ארבעת העיירות, אכלנו ארוחת צהרים טובה ונהנינו מהמראות שנשקפו אלינו תוך כדי הסיור. כשירדנו מהספינה המתינה לנו מדריכה שסיירה איתנו בעיר, סיפרה את תולדות העיר והסבירה לנו בנעימות על אתרי העיר השונים. עלינו על גשר העץ המפורסם, ראינו את חגיגות הכפר עם הפרות הרבות שהוצבו בפינות העיר, ועוד נותר לנו זמן לשיטוט חופשי בעיר עד אשר הגיעה השעה לנסוע לשדה התעופה.
נסענו לשדה ובאופן מפתיע ארך תהליך מסירת המזוודות דקות ספורות בלבד ונותר לנו זמן רב עד להמראה הביתה. המטוס נחת בארץ לפנות בקר וכך תם לו סיור מקסים של אוצרות תרבות ואמנות בארץ היפה – שוויץ. תודה לכל המטיילים ואחולים לעוד הרבה טיולי אמנות ותרבות בבריאות והנאה.