פירנצה טוסקנה 2011

סכום הטיול לפירנצה וטוסקנה

15.9.11 – 22.9.11

יום 1 – 15.9.11

יצאנו בטיסת אל על לרומא, שם נפגשנו עם אפי שהמתין לנו והתחלנו את דרכנו לטוסקנה. תחנתנו הראשונה הייתה אורבייטו. נסענו בפוני קולר המקומי לעיר, השקפנו על הנוף והחומות מהגן העירוני משם נסענו באוטובוס קטן וצפוף מאד והגענו אל הדואומו המרשים של העיר. בתוך הכנסייה ביקרנו בקפלת סן בריזיו כדי לראות את ציורי התקרה של פרא אנג'ליקו ואת ציורי הקיר המהממים של לוקה סניורלי, שנתן את השראתו לציורי התקרה של מיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. בחזית הדואומו סקרנו את תבליטי העמוד המספרים את סיפורי הבריאה ואדם וחווה. התפזרנו לסיור בסמטאות העיר הקסומה ומשם נסענו לפירנצה.
קיבלנו את החדרים במלון הקרוב לסנטה מריה נובלה ויצאנו לארוחת ערב מצוינת סמוך למלון.

יום 2  – 16.9.11

את הבקר התחלנו בסיור באקדמיה, בה צפינו ביצירות הבלתי גמורות של מיכאלאנג'לו וכמובן בפסל "דוד" המפורסם והמהמם. משם עשינו את דרכנו אל מוזיאון הפיסול ה"ברג'לו", שם ראינו פסלים של דונטלו – "דוד", את שני התבליטים של המכרז לדלתות, "בכחוס וסטיר" של מיכאלאנג'לו ועוד. יצאנו אל הפיאצה של הדואומו ונכנסנו לאחר הפסקת צהרים אל בית הטבילה בו ראינו את הפסיפס הביזנטי בתקרה, שמענו את סיפור יצירתן של 3 דלתות המבנה ויצאנו כדי להיכנס לדואומו. התרשמנו מגודלו של המבנה,
שמענו את סיפור הכיפה של ברונלסקי ואת סיפור היצירות האחרות שישנן שם. לא טיפסנו אל מגדל הפעמונים. המשכנו אל פיאצה דלה סיניוריה, בדרך שמענו וראינו את בית הגילדות על הפסלים בגומחות סביב כל הבניין הגבוה והמרשים. כשהגענו אל הפיאצה עברנו ליד כל הפסלים במוזיאון הפתוח המופלא ולאחר הפסקת צילומים נכנסנו לאכול במסעדה נהדרת. נהנינו מהארוחה והתחלנו בהכרות בין אנשי הקבוצה. את דרכנו חזרה למלון עשינו לאורך הנהר.

יום 3 17.9.11

יצאנו באוטובוס לעיר סיינה. עלינו אל בית הטבילה המרשים גם מבחוץ וגם מבפנים. עמדנו על סודו של אגן הטבילה, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, תושב העיר וצפינו בריקועי הנחושת המספרים את סיפורו של יוחנן המטביל. משם עלינו אל הדואומו המדהים של העיר. לאחר התבוננות והסברים על החזית שלו נכנסו אל הכנסייה עצמה. ראינו בה את הקירות עם דמויות האפיפיורים, הקפלה ובה שני פסלים של ברניני, את דוכן המטיף של פיזאנו, את ציורי שיבוץ השיש ברצפה, וסיימנו את הביקור ב"ספריה של פיקולומיני" המדהימה. הפסקת צהרים עשינו בפיאצה המיוחדת של העיר בה נערכים, פעמיים בשנה, מרוצי הסוסים המפורסמים של העיר – "פליו".
מסיינה נסענו על עיירה זעירה ומקסימה, מוקפת חומה – מונטהרג'וני והתבשמנו מהאווירה המיוחדת שלה. תחנתנו האחרונה הייתה עיירת המגדלים סאן ג'ימיניאנו. עקב ריבוי החתונות היה הדואומו סגור עבורנו ובמקום זאת עלו, חלק מהמטיילים אל אחד המגדלים וחלק הלכו לתצפית על הנוף. שוטטנו להנאתנו בסמטאות המקסימות ומשם עשינו את דרכנו, לאחר 12 שעות של טיול מקסים בטוסקנה הקסומה אל מלוננו בפירנצה.

יום 4 18.9.11

יצאנו בבקר אל ארמון מדיצ'י-ריקרדי, הארמון הראשון של בני המדיצ'י. למדנו על הארמון וצפינו בהרצה ב"הערצת המגים" של בנוצו גוצולי. משם שמנו פעמינו אל מוזיאון הדואומו. ראינו את שתי ה"קנטוריות", זו של דונטלו וזו של לוקה דלה רוביה. לא ראינו את הפנלים של גיברטי מ"דלתות גן העדן" שהיו כולם ברסטורציה או בתצוגה במקום אחר, התפעלנו מפסל העץ המדהים "מגדלנה" של דונטלו, למדנו על ה"פייטה" של מיכאלאנג'לו ועוד. משם המשכנו בטיול רגלי וזכינו לראות ולשמוע תהלוכה ססגונית של תזמורות שונות. נכנסנו אל כנסיית "סנטה טריניטה" בה ראינו את קפלת סטרוצי ובה הציורים של דומניקו גירלנדיו. חצינו את נהר הארנו, הגענו לכנסיית "סנטה מריה דל כרמינה". בכנסייה זו למדנו את טכניקת ציורי הקיר – פרסקו – וראינו את הקפלה המרתקת בה עבד מזאצ'ו והצלחנו להבחין ב 4 ה"ג'ורנטות" בציור גירוש אדם וחווה שלו. משם עשינו את דרכנו בחלק הגבוה של העיר, חצינו את "פונטה וקיו" – הגשר העתיק והבנוי של העיר והגענו אל מוזיאון האופיצי.
נכנסנו, לשלוש וחצי שעות תמימות אל מוזיאון ה"אופיצי" . עברנו בצורה מסודרת על פני היצירות הרבות ועל חלקן שמענו הסברים. נזכיר רק חלק מהאמנים – ג'וטו, ג'נטילה דה פבריאנו, בוטיצ'לי, פיליפו ליפי, לאונרדו, רפאל, מיכאלאנג'לו, טיציאן, טינטורטו ועוד רבים וטובים.

יום 5 – 19.9.11

יצאנו אל העיר פיזה. ביקרנו בכמה מהאתרים החשובים של העיר. נכנסנו לדואומו המרשים ושוב ראינו דוכן מטיף של פיזאנו, ראינו את הנברשת שם הבין בזמנו, גלילאו את סוד עיקרון המטוטלת. נכנסנו אל בית הטבילה העגול והיינו עדים לניסוי אקוסטי מרתק ביותר. ראינו את אגן הטבילה המתומן ועוד דוכן מטיף של פיזאנו. תחנתנו השלישית במקום הייתה ה"קמפו סנטו" – בית הקברות העתיק של העיר בו ראינו סרקופגים עתיקים ליד מצבות קבורה מרשימות מהמאות האחרונות. באזור עשינו הפסקת צהרים .
מפיזה נסענו לעיר לוקה. עיר קטנה מוקפת חומה. חצינו את הרחוב הראשי ונכנסנו אל כנסיית "סאן מרטין" כדי לחזות שם בקבר המרשים של אילרה דל קאראטו, מעשה ידיו של ג'קופו דלה קוורצ'ה, את ציור "הסעודה האחרונה" של טינטורטו ואת ה"וולטו סנטו" – פסלו השחור של ישו. בילינו במקום המקסים הזה, מי בקניות ומי בטיול בגשם ברחובות העיר.

יום 6 –  20.9.11

יצאנו בבקר ברגל לטיול של היום האחרון שלנו בפירנצה. התחלנו עם הקברים של בני משפחת המדיצ'י – הקפלה המפוארת של הנסיכים ואחריה האולם של מיכאלאנג'לו עם הקברים מעשה ידיו. הבחנו בהבדל בין הרושם והפאר הברוקי של קפלת הנסיכים לבין ההוד וההדר השקט הרנסנסי של מיכאלאנג'לו. משם, לאורך שוק העור נכנסנו אל כנסיית סן לורנצו, מעשה ידיו של ברונלסקי ולספריה שתכנן ויצר מיכאלאנג'לו.
לאחר הפסקה קצרה ביקרנו במנזר סן מרקו וביצירותיו של הנזיר – פרא אנג'ליקו המעטרות את כולו. משם המשכנו לכנסיית סנטה מריה נובלה הסמוכה למלוננו. שם התפעלנו מיצירתו של מאזאצ'ו – "השילוש הקדוש", ראינו את הקפלה הראשית ובה ציורי קיר מרהיבים של דומניקו גירלנדיו. ראינו גם את יצירתו של פיליפינו ליפי, את הצלוב של ברונלסקי ואת הצלוב של ג'וטו. בצאתנו מהכנסייה עלינו על מוניות והגענו לפיאצלה מיכאלאנג'לו משם השקפנו על פירנצה המעטירה. ירדנו לעיר, מי במונית, מי ברגל והמשכנו, כל אחד לעצמו בסיורנו בפירנצה.
בערב אכלנו את ארוחת הערב המשותפת האחרונה לטיול הזה. אפי סיכם את הטיול, אבי, לוסי, מיכאל ורבקהל'ה הקריאו דברי תודה וסכום, קינחנו ב"קנטוצ'י ווינו סנטו" והלכנו למלון כדי לארוז את המזוודות ולישון, לילה אחרון בפירנצה האהובה.

יום 7 – 21.9.11

את יומנו האחרון בטיול הקדשנו לביקור בעיירות טוסקניות, האחת יותר מקסימה מקודמתה. התחלנו בעיר קורטונה, כדי להתפעל מהעיירה השוכנת כה גבוה. משם נסענו להשקיף על מונטהפולצ'יאנו, וביקרנו בכנסייה הרנסנסית הסמוכה – סן ביאג'ו. משם נסענו, בנופים המקסימים של טוסקנה אל העיירה האחרונה בהחלט בטיול זה – פיאנצה. עיירה שקטה וזעירה , בה ניסו ליצור מודל של עיר אידיאלית, ובה בילינו את השעה האחרונה לטיול. הדרך לשדה התעופה התארכה, אך הגענו בזמן והספקנו עוד להנות משדה התעופה. כדי לטוס חזרה הביתה.

תם לו עוד טיול אמנות מהנה ומקסים, ולא נותר לנו אלא לחכות לטיול האמנות הבא שלנו. שנהיה בריאים ושמחים, ושוב תודה לכולם ושנה טובה ומאושרת !