המיתולוגיה היוונית

בראי האמנות - סיפורי המיתולוגיה בציור, פסול וארכיטקטורה

המיתולוגיה היוונית בראי האמנות

מרצה: ד"ר אפי זיו, סופר ומרצה בכיר לאמנות. מדריך סיורי אמנות באירופה.

מחבר הספרים  "משחקי האלים", "סודות אלי אולימפוס", "הצופן הנוצרי באמנות",  "מיתולוגיה עכשיו", "גיבורי המיתולוגיה היוונית"

 

על הסדרה:

מסע מרתק אל נבכי המיתולוגיה היוונית, המשמשת עד היום בסיס לתרבות המערב. אלי האולימפוס, הגיבורים, ההרפתקאות, המלחמות והאהבות יוצגו במלוא תפארתם על פי המקורות, החל מהאיליאדה והאודיסאה של הומרוס, וכלה במחזות היווניים ובסיפורים של משוררי רומא וסופריה. ייחודו של הקורס הינו בשילוב שבין סיפורי המיתולוגיה לבין יצירות האמנות שנוצרו על אודותיהם בכל התקופות.

 

הרצאה 1 – מהי מיתולוגיה, מדוע דווקא המיתולוגיה היוונית – ומה לכל זה ולאמנות?

 

מפגש עם העולם הספרותי, התרבותי והחברתי של יוון ורומא על רקע האתוס המיתולוגי. המיתולוגיה הקלאסית – התנ"ך של העולם המערבי ועד ימינו. העולם של לפני היווצרות האלים האולימפיים. נבחן מדוע המיתולוגיה היוונית חיה ונושמת עד היום הזה.

 

הרצאה 2 – מיכאלאנג'לו ודה וינצ'י עולים לאולימפוס: זאוס והרה במוקד היצירה

 

זאוס, אל האלים "הצטיין" באהובותיו הרבות אשר לפגישה עם כל אחת נטל לעצמו תחפושת ייחודית. נכיר גם את הרה אשתו וקנאתה לנשותיו הרבות של בעלה ורדיפת צאצאיו. כל אלה כפי שהם באים לידי ביטוי ביצירותיהם של גדולי האמנים בכל הזמנים.

 הרצאה 3 – הראקלס ופרסאוס – בניו הגיבורים של זאוס

 לזאוס צאצאים רבים והמפורסמים בהם היו שני הגיבורים אשר הפליאו בגבורתם ואומץ ליבם. נשמע ונראה  סיפוריי הרפתקאות של הראקלס ופרסאוס, בניו של זאוס – אשר אמנים רבים הנציחו ביצירותיהם מיוון העתיקה ועד ימינו.

 

הרצאה 4 – פוסידון והאדס, אלי הים והשאול: מהמזרקות המפורסמות אל פסלו המדהים של ברניני.

 

שני אחיו של זאוס חלקו יחדיו את השלטון בעולם. למרותם היו נתונים הים, רעידות האדמה, הסוסים ועולם המתים. גם הם לא נמנעו מחטיפות נשים. ברניני מספר בפסליו את פרטי הפרטים של סיפוריהם.

 

הרצאה 5 – פגישה עם אפולו "היפה באלים"

 

בהרצאה זו נכיר את אפולו, אל השמש, האור, התרבות, הנבואה ועוד מגוון תחומים עליהם הוא ממונה. נפגוש ב"אפולו בלבדרה" שבמוזיאון הוותיקן ובציוריו של טיציאן. נבין מדוע היוונים ראו בו את "האל היווני ביותר" והרומאים השאירו את שמו ולא החליפו אותו כמו לשאר האלים.

 

הרצאה 6 – ארטמיס – "במזל תאומים"

 

ארטמיס, האחות התאומה של אפולו הינה אלה יוצאת דופן. היא אלת הצייד והירח. אכזרית מאד, אך היא זו שאחראית גם על הירח הרומנטי בלילות. נשמע על סיפורי האהבה של האלה הלסבית של המיתולוגיה.

 

הרצאה מס 7 – מוזיאון – המקדש של המוזות

 

נכיר את 9 המוזות, אלה האחראיות על כל תחומי התרבות של האנושות ונבין מדוע נקרא המקדש של המוזות בשם מוזיאון. נספיק להכיר גם את הסטיה (וסטה), אלת האש של העיר ומה הקשר שלה ל"לפיד האולימפי".

 

הרצאה 8 – איך מדברים על יופי באמנות? מדברים על אפרודיטה – אלת האהבה והיופי.

 

מ"ונוס ממילו" אל "לידת ונוס" של בוטיצ'לי. אפרודיטה, "היפה שבאלות".  היא, באמצעות הקופידון (ארוס) ושלוש הגרציות, מביאים את האהבה אל לבבותיהם של האלים ושל בני האדם. כיאה לתפקידה היא גם עסוקה בפרשיות אהבים רבות ומגוונות.

 

הרצאה 9 – פסיכה ואמור – ספור האהבה הגדול ויצירות מופת

 

אמור, אל האהבה מתאהב בפסיכה, הנסיכה בת התמותה והנערה היפה בתבל. האם תצלח אהבתם? ספור אהבה מרגש שזכה לאין ספור יצירות מופת בהם נצפה בפה פעור.

 

הרצאה 10- אתנה– האלה החכמה ומקדשי יוון

 

ביקור וירטואלי באקרופוליס של אתונה ובמקדש הגדול ביותר שנבנה, לכבודה של האלה הפטרונית של העיר, הנקראת על שמה:  אתנה – אלת המלחמה והחכמה. נספר ונלמד על מפעלי הבנייה ברחבי יוון וניזכר בסגנון הדורי, היוני והקורינתי.

 

הרצאה 11 – הרמס – האל הפיקח מכולם ואגדות נוספות

 

הרמס, בנו האהוב של זאוס משמש כנציגו "לתפקידים מיוחדים". נסקור את אישיותו הססגונית של אל הסוחרים והגנבים, והאל הממונה על מו"מ לשלום ולפיוס. נכיר גם אגדות מקסימות נוספות.

 

הרצאה 12 – דיוניסוס – אל היין, התיאטרון ומשתאות ההוללות – סיפורים משכרים

 

מציורי הקיר הארוטיים של פומפי ועד ציוריו של קאראואג'יו. נכיר את האל שלכבודו נערכו האורגיות בטקסי המיסטריות ביוון, ברומא וכמובן בפומפי. האל שלימד את בני האדם את מלאכת היקב ואת אמנות השתייה במקביל לתפקידו כממונה על התיאטרון היווני.

 

הרצאה 13 – המלחמה כמקור ליצירה: ה"איליאדה– מלחמת טרויה, באמנות, בספרות ובקולנוע.

 

האם אכן חטף פאריס את הלנה? האם הלכה מאוהבת אחריו? עשר שנים של מלחמת היוונים בטרויאניים, הרפתקאות, דו קרב, הרבה אהבה וטרגדיות של הגיבורים – על פי הומרוס ועל פי כותבים אחרים שהשלימו את תמונות המלחמה.

 

הרצאה 14 – ה"אודיסיאה" של הומרוס

 

המסע הגדול והארוך של אודיסאוס לביתו, בתום מלחמת טרויה, הפך לשם נרדף לתלאות ולשיבה הביתה. נפליג בעקבותיו ברחבי הים התיכון ונשמע על הסירנות, המכשפה קירקה ההופכת כל גבר ל"פודל"…, הקיקלופים ועוד הרפתקאות מסמרות שיער.

 

הרצאה 15 – ה"אניאדה" של ורגיליוס – באמנות, בספרות ובקולנוע.

 

ורגיליוס מספר על הגיבור הטרויאני , על עלילותיו של איניאס הטרויאני, במסעו דרך המלכה דידו בקרתגו ועד כיבוש אזור לטיום באיטליה. צאצאיו היו רומולוס ורמוס, מייסדי העיר רומא. ננסה להבין כיצד קישרו הרומאים את מוצאם אל אלי האולימפוס.

 

הרצאה 16 – הרצאת סיכום – כיצד נפיק תועלת מלימוד המיתולוגיה באמנות?

 

במוזיאון הלובר בפריז ישנו אולם ענק ובו 24 ציורים מרהיבים המספרים את סיפור חייה של מלכת צרפת, מריה דה מדיצ'י. נשמע סיפור היסטורי מרתק, נצפה בשלוש מאות מ"ר של ציורי רובנס ונבין עכשיו, עד כמה שימושי היה הקורס…

 

 

 

 

 

 

הרצאות נוספות

תולדות היופי

הרצאה או סדרה העוסקת במושג היופי בתולדות האמנות הרצאה אחת או סדרת הרצאות האמנות עוסקת ביופי מאז ומתמיד. מהו יופי ? מה נחשב ליפה? האם

קרא עוד »

יצירות מופת

יצירות מופת – בתולדות האמנות קורס מרתק ומרהיב בו תוקדש כל הרצאה לסקירה ולימוד של יצירה אחת או מחזור של יצירות , מבנה אחד, או נושא

קרא עוד »
דילוג לתוכן