צפון איטליה שלא הכרת 2016

סכום סמינר אמנות ל"צפון איטליה שלא הכרת"
1.9.16  –  7.9.16
בהדרכת ד"ר אפי זיו
ובניהולה של הגב' רחל ספיר

יום 1. 1.9.16

יצאנו בטיסת בוקר של אל על למילאנו. שם המתין לנו אפי שהגיע ערב קודם ומיד יצאנו לבולוניה. בדרך שמענו הרצאה על התפתחות ההיסטוריה של האמנות לתקופותיה. הגענו לבולוניה, התארגנו במלון בו נשהה כמעט כל השבוע ויצאנו לארוחת ערב משותפת, מצוינת לדעת כולם. את סיור הפיאצות המתוכנן השארנו ליום הבא. היינו עייפים מיום הטיסה וכולנו נרדמנו מיד.

יום 2. 2.9.16

זהו היום של בולוניה. התחלנו את הסיור בנסיעה באוטובוס אל כנסיית "סנט דומניקו" ובו הקבר המפורסם, של דומניקוס, מייסד המסדר הדומיניקני, המעוטר בפסלים , גם של מיכלאנג'לו הצעיר. את הקבר עצמו יצר ניקולו די בארי אשר קיבל בשל עבודתו זו את הכינוי ניקולו דל ארקה.
משם צעדנו אל מרכז העיר, עברנו בארקדות של העיר המשתרעות לאורך 38 (!) ק"מ והגענו אל הבזיליקה על שם פטרוניוס, הבישוף של העיר. בחזית הנקייה התבוננו בתבליטים של האמן מסיינה – ג'אקופו דה קוורצ'ה. בפנים התפעלנו מהגודל העצום (הכנסייה החמישית בגודלה בעולם) ונכנסנו אל "הקפלה של המלכים", הפתעה נוספת שלא הייתה כלולה בתכנית הטיול שם ראינו סצנות מסיפורי המלכים שהגיעו לישו העולל וממול ראינו את הקיר של יום הדין האחרון, כולל הגיהינום ובו, בין שאר הדמויות, גם מוחמד.
משם, בין המדרחובים, נכנסו לעוד הפתעה, אל כנסיית "סנטה מריה דלה ויטה" ועמדנו נפעמים מול "הפייטה" של ניקולו דל ארקה המוכר לנו כבר. 6 דמויות הבעתיות ביותר עומדות ומקוננות מול גווייתו של ישו. היצירה כולה עשויה מחימר והייתה יוצאת דופן מאד לתקופתה.

לאחר הפסקת צהרים הלכנו אל המוזיאון העירוני המרתק – "פינקותקה נציונלה". במוזיאון ראינו יצירות מתקופות שונות, החל מג'וטו, דרך אמני הרנסנס ועד אמני בולוניה הידועים גוידו רני ומשפחת קאראצ'י להם הוקדשו מספר אולמות במוזיאון.
משם נסענו אל כנסיית סנט פייטרו, הדואומו של בולוניה השוכן מול המלון שלנו, והשתוממנו לראות גם שם יצירת "פייטה" הבעתית מאד המזכירה מאד את היצירה הקודמת.

יום 3. 3.9.16

זה היום של רוונה. נסענו כשעה אל עיר הפסיפסים המפורסמת ובחנו מקרוב אתרים רבים. התחלנו בכנסייה הנמצאת מחוץ לעיר – "סנט אפולינרה אין קלסה". בכנסייה זו השתמר האפסיס המקורי ולמדנו במקום כיצד להתבונן ולהבין את האמנות הביזנטית הייצוגית והסמלית.

משם נסענו אל מרכז העיר, פגשנו במדריכה על האופניים, והתחלנו במסע היכרות. נכנסו לשני בתי הטבילה, ראינו את האיקונוגרפיה הדומה בשני המבנים ולמדנו להתחיל ולזהות קדושים שונים.

התפעלנו מהבזיליקה של "סנט אפולינרה נואובו" ובה שני הקירות הצדדיים מלאים עד אפס מקום בפסיפסים מרהיבים.

גולת הכותרת, שזכתה לקריאות התפעלות הייתה הקתדראלה של העיר "סנט ויטלה". בכנסייה זו עמדנו מול שני הפנלים האחד של יוסטיניאנוס והשני זה של אשתו הקיסרית תיאודורה. שמענו את סיפור שלטונם והתבוננו גם בשאר מרכיבי הפסיפסים הזוהרים באפסיס של הכנסייה המרשימה, שאינה בזיליקה אלא מבנה מרכזני.
תחנתנו האחרונה בעיר הייתה הביקור במאוזוליאום של גאלה פלצידיה, קיסרית ואחות הקיסר של רומא. ראינו את הפסיפס של "ישו הרועה הטוב" ופסיפסי היונים.
משם עשינו את הדרך חזרה לבולוניה, ערב חופשי.

יום 4. 4.9.16

זהו יומן של שתי ערים קסומות – מנטובה ופררה. נסענו אל העיר פררה, שם המתינה לנו המדריכה עימנואלה אשר בנועם הליכותיה הוליכה אותנו בין שכיות החמדה של העיר. תחנתנו הראשונה הייתה ארמון סקיפנויה ובו שרידים של פרסקאות מרהיבים המתארים את תריסר חודשי השנה. בכל חודש ראינו את האלים המיתולוגיים של החודש, את המזלות ואת פעילותם של בני משפחת אסטה המונצחים שם.

משם נסענו אל מרכז העיר. ראינו את ה"קסטלו" המבצר המוקף מים, מקום מגוריה בעת צרה של משפחת אסטה. נכנסנו אל הדואומו הענק, אחד מהגדולים והמרשימים בצפון איטליה. באפסיס ראינו את ציור הקיר הגדול המתאר את יום הדין האחרון, אשר דומה להפליא ליצירה על אותו נושא, של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית. הצייר היה מעוזריו ברומא.

המשכנו אל עבר מוזיאון הדואומו ובו ראינו פסלים נפלאים המייצגים את חודשי השנה, שטיחים ענקיים המתארים את חייהם של שני קדושי העיר – סן רומנו וסן ג'ורג', פסל מרהיב של ג'אקופו דלה קוורצ'ה המתאר את מדונה והילד ואת יצירת המופת של קוסמו טורה – הבשורה. בקומה העליונה ראינו את כתבי היד המרשימים.

לאחר הפסקת צהרים בעיר, נסענו למנטובה ותחנתנו הראשונה הייתה "פאלאצו דל טה" אחד מארמונות משפחת גונזגה, יצירתו המופלאה של האדריכל והצייר ג'וליו רומנו. כל אולם הרשים יותר מקודמו. ראויים לציון – האולם של הסוסים, האולם עם הציורים הארוטיים מאד באולם של פסיכה ואמור והאולם המפתיע – ניצחון האלים על הגיגנטים, בו לא הצלחנו להבחין היכן מסתיים הקיר ומתחילה התקרה…

משם נסענו אל מרכז העיר ונכנסנו אל כנסיית "סנט אנדריאה" פרי תכנונו של ליאון בטיסטה אלברטי. נכנסנו אל הכנסייה והופתענו מול גודלה, הפאר הרב ויצירות המופת בה. חלקנו כבוד לצייר מאנטנייה אשר קבור שם.
עשינו בעיר הקסומה הזו הפסקת קפה ומשם נסענו חזרה לבולוניה.

יום 5. 5.9.16

היום הוא יומה של העיר פדובה. הספקנו להגיע, בדקה התשעים אל  הקפלה אותה עיטר ג'וטו ובזכות יצירתו שם הוא נחשב ל"מבשר הרנסנס". שמנו לב להבדלים הדרמתיים בין הציורים שלו לבין הציור הביזנטי ששימש את כל האמנים במשך למעלה מאלף שנים. דיברנו על הקפלה באוטובוס וכל אחד מהנוסעים קיבל תרשים של הקפלה. נכנסו בשתי קבוצות וקיבלנו הסברים על מכלול היצירה הענקית של ג'וטו.

משם צעדנו אל מרכז העיר וראינו את בניין האוניברסיטה, את בית הקפה הוותיק – פדרוקי, את ארמון השלטון והמשפט ועשינו שם את הפסקת הצהרים. משם המשכנו אל הכנסייה הגדולה ביותר בעיר – איל סנטו. לפני כניסתנו בחנו היטב את פסל הפרש של דונטלו, אשר היה הראשון בתקופת הרנסנס ועמדנו על ההתחלות הקשות של פסל מהסוג הזה.

נכנסנו אל הכנסייה הענקית וגם ממנה התפעלנו. עברנו בקפלת הקבר שלו וראינו את המאמינים נוגעים ומנשקים את הקבר בתקווה לסיוע מהקדוש. משם נכנסנו אל הקפלה הכי מפוארת בכנסייה – הקפלה של השרידים הקדושים של הקדוש, לשון וציפורן. את התבליטים של דונטלו במזבח של האפסיס לא ניתן היה לראות.

הגענו לבולוניה ויצאנו לפיאצה נטונו ובה קיבלנו הסבר על המזרקה של ג'מבולוניה אשר הייתה מכוסה כולה בפיגומים לרגל השיפוצים.

יום 6. 6.9.16

זהו היום בו אנו נפרדים מהעיר בולוניה שאירחה אותנו חמישה ימים. עזבנו את המלון ונסענו לעיר פרמה. תחנתנו הראשונה הייתה ביקור ממצה ויסודי בחווה המייצרת את הגבינה המפורסמת פרמזן. למדנו על כל שלבי ההכנה וחלקנו גם קנה שם את המוצרים. כך למדנו על פן נוסף וחשוב בתרבותה של הארץ המקסימה בה אנחנו לומדים ומבלים.
משם המשכנו למרכז העיר ונעזרנו במדריכה הלבבית כריסטינה. הביקור הראשון היה במנזר סן פאולו, שלא היה בתכנית המקורית, ובו ראינו את החדרים שציירו עבור אם המנזר. הרושם העז היה מהחדר של קורג'יו שצייר, במנזר, נושאי מיתולוגיה ואלגוריות.

לאחר הפסקה לארוחת צהרים נכנסנו אל הדואומו של העיר. הדואומו, אשר מבחוץ הינו חסר קישוט לחלוטין, אך בפנים הוא מעוטר ומקושט עד אפס מקום ביצירות מרהיבות. שיא היצירה היא הכיפה המעוטרת על ידי הצייר קורג'ו אשר פעל רבות בעיר. התפעלנו גם מהתבליט של אנטלאמי על ההורדה מהצלב, אותו יצר לפני כשמונה מאות שנה. הוא היה גם האדריכל הראשון של הדואומו ובית הטבילה.
יצאנו מהדואומו ונכנסנו אל בית הטבילה המרשים והמפואר – עדות לעושרה של העיר בתקופת ימי הביניים והרנסנס, עמדנו על מרכיבי העיטורים הרבים שלו.
משם המשכנו לעוד כמה אתרים שלא היו בתכנית המקורית. נכנסו אל הכנסייה על שם יוחנן האוונגליסט וגם שם ראינו יצירות של קורג'יו.
משם צעדנו אל תחנתנו האחרונה בעיר, כנסיית סנטה מריה דלה סטקטה ובה ראינו יצירה פיסולית נפלאה של "הפייטה" ויצירות פרסקו מרהיבות של פרמיג'אנינו.

משם נסענו אל העיר מילאנו. הגענו למלון בו נלון לילה אחד בלבד, התארגנו ויצאנו לארוחת ערב שזכתה גם היא לשבחים מכל המטיילים. ליאון ברך את המדריכים בשם הקבוצה, והעניק שי מטעם הקבוצה. ועל כך שוב, בהזדמנות זו, אנו, רחל ואפי, מודים לכולם על רוחב הלב של אנשי הקבוצה. חזרנו למלון ללינת לילה אחרונה לטיול זה.

יום 7. 7.9.16

היום האחרון של סמינר האמנות והתרבות החל בביקור במוזיאון ה"בררה" של מילאנו. המוזיאון נמצא באקדמיה לאמנות וממוקם בסביבה קסומה וייחודית. מרבית אנשי הקבוצה לא הכירו את המוזיאון והוא היווה הפתעה מיוחדת במינה. ראינו את פסלו של קאנובה – נפוליון, ציורים של בליני, מאנטניה, טינטורטו וכמובן את יצירות המופת של פיירו דלה פרנצ'סקה, רפאל וקאראואג'יו.

משם, לאחר הפסקה קצרה לקפה, המשכנו לכיוון הדואומו. עמדנו מול החזית של לה סקאלה, למדנו על המונומנט של לאונרדו, מצגת עליו מצורפת למייל. נכנסנו לגלריה על שם ויטוריו עימנואלה השני, המלך הראשון של איטליה וראינו את סמלי שלוש ערי הבירה של איטליה ואת הסמל של משפחת סבויה.

יצאנו משם ועמדנו נפעמים מול הדואומו העצום, השלישי בגודלו בעולם והיחידי באיטליה שהינו מבנה גותי על כל היבטיו של הסגנון הזה. עלינו במעלית אל הגג והמראה היה מהמם במיוחד. ניתן היה בצורה חווייתית שאין כמותה ללמוד ולהבין את מהותו של הסגנון הגותי.

ירדנו משם, גם כן במעלית והתפזרנו לשוטט במילאנו באופן עצמאי. חלק מהקבוצה ביקרו ב"קסטלו" וראו את פסלו האחרון של מיכלאנג'לו, חלק נכנסו אל בניין האופרה לה סקאלה, וחלק אף הצליחו לעשות קניות…
משם נסענו אל שדה התעופה, לטיסתנו הביתה, וכך תם לו סמינר תרבות ואמנות ממצה ומקיף בצפון איטליה.